Mijn Communities
Help
Jkersbergen
CHAMPION *

bij WAZO mogelijkheid om openstaande ziekmelding automatisch af te sluiten

door Jkersbergen
Status: Afgewezen

Is het mogelijk dat een openstaande ziekmelding automatisch wordt afgesloten wanneer er een WAZO melding wordt ingevoerd?

Bijvoorbeeld een werknemer is ziek i.v.m. zwangerschap en het zwangerschapsverlof gaat in , er wordt dan een wazo melding gedaan, maar de ziekmelding die staat nog open, men vergeet deze af te sluiten.

Als automatisch afsluiten niet mogelijk is, kan er dan een taak komen? 

5 Opmerkingen
Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

Hallo @Jkersbergen ,

 

Dank voor het indienen van deze wens!

 

Wat nu mogelijk is, is een taak toevoegen aan het proces van zwangerschapsverlof met daarin de instructie om een openstaande ziekmelding af te sluiten indien van toepassing.

Deze taak zou je kunnen laten starten op de eerste dag van het verlof. 

 

Is deze mogelijkheid al bekeken?

 

Het automatisch afsluiten van de ziekmelding zullen we niet ondersteunen omdat dit niet altijd wenselijk is in deze situatie. Omdat de einddatum ook niet ongedaan gemaakt kan worden zal dit in de praktijk helaas tot onwenselijke situaties leiden.

 

Groeten Marinka

door Rene van Jole
Status changed to: Status: In onderzoek
 
Ronald Fokkens
CHAMPION *
door Ronald Fokkens

Hallo @Marinka Eweg 

En voor situaties waarbij sprake is van "gewoon" ziek voor start van de WAZO wat dient er dan gedaan te worden met de ziekmelding?

 

Zou zeggen niet hersteld melden voor start van de WAZO-periode omdat de periode van einde wachttijd ook verlengd dient te worden met de WAZO-periode (plusminus 16 weken). Maar volgens mij wordt deze verlengingsperiode niet automatisch toegepast bij de onderliggende ziekmelding, klopt dit?

 

Voorbeeld:

1e AO dag 19-10-2020 (nu dus in 2e ziektejaar)

start WAZO 22-4-2022 en einde WAZO 11-8-2022

Verwachte datum 2 jaar ziek in Visma is nu: 16-10-2022 en niet 16 weken later.

 

Groet

Ronald

 

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

Hallo @Ronald Fokkens ,

 

Excuses voor mijn late reactie. Hij is er tussendoor geglipt.

De vraag is volgens mij of er in jouw voorbeeld sprake is van gekoppeld verzuim.

Als er een 'gewone' ziekmelding is, aansluiten WAZO, aansluitend weer een 'gewone' ziekmelding, dan is er sprake van gekoppeld verzuim. Tijdens de WAZO worden de ziektedagen niet berekend (dit hangt wel af van de prioriteit die je instelt, je kunt het ook andersom inrichten), maar de WAZO dagen wel. De totale ziekteperiode telt dan ook door en daarom verandert de einddatum niet. 

Mocht dit in jouw beleving niet kloppen dan hoor ik het graag hoe het naar jullie idee zou moeten werken, dan kunnen we hiernaar kijken. 

 

Groeten Marinka

 

 

door Rene van Jole
Status changed to: Status: Afgewezen

ZIe nav onderstaande communicatie