Mijn Communities
Help
Ina Banis
CHAMPION *

Berekening loonheffing over 2 verschillende contracten

door Ina Banis
Status: Afgewezen

Ik heb 2 medewerkers met 2 totaal verschillende contracten op 2 verschillende afdelingen apart ingevoerd, ook i.v.m. de combinatie met ons planningssysteem.

In Visma wordt bij de berekening van de loonheffingen niet gekeken naar het fiscale loon van beide dienstbetrekkingen tesamen en wordt er dus te weinig loonheffing ingehouden.

Is het mogelijk om dit toch in te bouwen i.p.v. dat ik 2 contracten op 1 werknemer invoer?

Het kan namelijk wel bij Microloon en bij het salarispakket van de werkgever van mijn man (die hetzelfde heeft).

12 Opmerkingen
Ina Banis
CHAMPION *
door Ina Banis

Een maand geleden heb ik dit idee geplaatst. 

Is het nu een gek iets wat ik vraag?

Ina Banis
CHAMPION *
door Ina Banis

In Youforce gaat het dus wel, dat is toch ook van Visma?

lauraholm
VISMA
door lauraholm
Status changed to: Status: Nieuw

@Ina Banis Ik heb je idee verplaatst naar het Ideeën platform van payroll zodat je idee de juiste aandacht krijgt. 

Ina Banis
CHAMPION *
door Ina Banis

Dank je wel Laura.

door Rene van Jole
Status changed to: Status: In onderzoek

Hartelijk dank voor je wens.
Graag houden wij in de gaten hoeveel stemmen je wens krijgt. We zullen vervolgens op basis van het aantal stemmen in combinatie met de strategie van het product je wens al dan niet inplannen. We zullen je via deze wens op de hoogte houden.

 

@ Ina we gaan dit idee beoordelen en koppel eea zsm terug 

 

lauraholm
VISMA
door lauraholm
Status changed to: Status: Afgewezen

Je idee heeft de status "Afgewezen" gekregen. Gezien het aantal kudos in combinatie met de visie op de payroll architectuur, zal dit idee helaas niet ingepland worden. Er wordt juist vaak waardering uitgesproken dat er maar 1 medewerker ingevoerd hoeft te worden, als er sprake is van (totaal) verschillende contracten. De payroll applicatie zal dan op de juiste wijze loonbelasting inhouden bij de medewerker over de verschillende contracten heen. 


We willen je vragen om je input met ons te blijven delen. Ook al kan het voorkomen dat niet alle wensen gerealiseerd zullen worden, blijft jouw stem belangrijk voor ons.

Ina Banis
CHAMPION *
door Ina Banis

Hoi Laura,

 

Ik snap dat het op basis van kudo's afgewezen wordt, maar waarom kan het dan wel bij  Youforce? Mijn man heeft ook 2 totaal verschillende contracten bij zijn werkgever, heeft ook 2 verschillende loonstroken, maar de loonheffing wordt wel gecombineerd berekend. 

 

Kunnen we telefonisch contact hebben?

 

Groetjes

 

Ina

lauraholm
VISMA
door lauraholm

@Ina Banis In principe communiceren we niet verder over de afgewezen wensen. Zie ook  de FAQ. Hierdoor kunnen we zoveel mogelijk wensen reviewen en afhandelen.

 

Ik begrijp in deze situatie dat het niet altijd duidelijk is waarom sommige Youforce applicaties wel het berekenen van de loonheffing over verschillende medewerkers heen ondersteunen en andere payroll applicaties zoals Visma.net er juist voor kiezen om dit niet te doen. Daarom wil ik het graag even toelichten. Het aanpassen van de applicatie om te zorgen dat medewerkers gekoppeld worden, zou een aanpassing met een  grote impact betekenen; denk bijvoorbeeld hierbij aan aanpassingen die moeten worden gedaan in relatie tot security en bescherming van persoonsgegevens, wanneer er sprake is van koppeling van medewerkers in plaats van contracten. Het aanpassen hiervan zou ten koste gaan van het realiseren van andere wensen en het veranderen van functionaliteit waar onze gebruikers doorgaans juist tevreden over zijn. We zullen daarom (voorlopig) geen aanpassingen op deze functionaliteit uitvoeren.  

Ina Banis
CHAMPION *
door Ina Banis

Dank voor je aanvullende toelichting Laura. Stel ik zeer op prijs.

Maar het blijft jammer.

Ina Banis
CHAMPION *
door Ina Banis

Hoi Laura,

 

Ik kom er toch nog een keer op terug. Ik was gister bij het eindejaarscongres van jullie zusje, Microloon, en daar legde ik het verhaal ook nog een keer voor.

Daar werd mij gewezen op hoofdstuk 6 van het Handboek Loonheffingen. Hierin wordt de VCR beschreven, ook over meerdere dienstverbanden bij 1 werkgever. Je hoort dus wel de loonbelasting te berekenen door de meerdere dienstverbanden samen te voegen voor de berekening.

 

Ik snap dat Visma.Net niet makkelijk applicaties kan aanpassen of wat dan ook, maar in principe gaat dit dus in strijd met wat de belastingdienst voorschrijft.

 

Ina

lauraholm
VISMA
door lauraholm

@Ina Banis Bedankt voor je reactie. Ik vermoed dat er een aantal zaken door elkaar lopen. Visma.net ondersteunt zonder problemen meerdere dienstverbanden en/of contracten conform Handboek Loonheffingen.  Het handboek loonheffingen geeft inderdaad in hoofdstuk 6.2. bij i. het volgende aan: u beschouwt VCR niet per dienstbetrekking of per inkomstenverhouding, maar over alle dienstbetrekkingen / inkomstenverhoudingen heen, die de werkgever en werknemer met elkaar hebben en ook over alle loonheffingensubnummers van de werkgever heen (L01, L02, L03 etc).

 

Verschillende contracten met een eigen loonstrook, zoals je in je voorbeeld bij de reactie van 4 november beschrijft, zal ook voor Visma.net geen enkel probleem vormen om de loonheffing gecombineerd te berekenen. Verder heeft het combineren van dienstverbanden en onderliggende contracten dat de werknemer maar 1 werknemernummer heeft en bijvoorbeeld maar 1 keer hoeft in te loggen. 

 

Waar vermoedelijk de verschillende interpretaties uit voortkomen is, is de tekst in de oorspronkelijke wens om verschillende medewerkers, in deze context personen, bij elkaar te voegen.  Het systeem ondersteunt niet dat Piet Janssen met medewerkernummer 100 samengevoegd wordt met Piet Janssen met medewerkernummer 500. Het systeem weet immers niet of deze Piet Janssen dezelfde zijn.

 

Wat wèl wordt ondersteund Piet Janssen (100) met contract 100 bij afdeling a en Piet Janssen (100) met contract 500 bij afdeling c.  Bij ons zusje Youforce wordt hierbij ook wel over dienstverbanden gesproken. Het handboek loonheffingen spreekt ook expliciet van dienstbetrekkingen en inkomstenverhoudingen en niet van meerdere werknemers.Hopelijk verschaft deze uitleg meer opheldering. 

 

Mochten er meer vragen zijn, dan kan er natuurlijk altijd een forum topic geopend worden om de ervaring van andere gebruikers te raadplegen. Zo hebben een aantal van onze gebruikers ervaring in het koppelen met rooster- en planningsystemen in combinatie met het gebruik van meerdere contracten. Voor specifieke productondersteuning is het handigste contact op te nemen met je account manager of customer success manager. 

Ina Banis
CHAMPION *
door Ina Banis

Hallo Laura,

 

Het is al weer even geleden dat jij je reactie hebt gestuurd.

Volgens mij is dit het belangrijkste stukje, waar ik dus toch nog niet uitkom:

-> Verschillende contracten met een eigen loonstrook, zoals je in je voorbeeld bij de reactie van 4 november beschrijft, zal ook voor Visma.net geen enkel probleem vormen om de loonheffing gecombineerd te berekenen. 

 

Gemakshalve negeer ik even de rest. Als jij nu schrijft dat verschillende contracten met een eigen loonstrook (werknemer 105 en 205 in dit geval) gecombineerd de loonheffing kunnen berekenen, waarom gebeurt dat niet als ik de loonstroken bij elkaar tel? Nu heb ik het zo ingericht dat de ene de loonheffingskorting wel toepast en de andere niet. Vooral om de medewerker bij de aangifte niet een naheffing te laten krijgen.

 

Misschien was ik in mijn eerste bericht niet duidelijk genoeg. Het gaat om 1 medewerker met 2 verschillende contracten. Medewerker 105 is Verzorgende IG en medewerker 205 is HV medewerker. Het gaat om dezelfde persoon, dezelfde naam, geboortedatum en BSN nummer. Hiervan verwacht ik dus van het salarispakket dat de loonheffing gecombineerd berekend wordt.

 

Ik hoop dat we eruit gaan komen.

 

Groetjes en een fijne jaarwisseling gewenst.

 

Ina