Mijn Communities
Help
Arjan vR
CONTRIBUTOR ***

Standaard formaat voor overzichten

door Arjan vR
Status: Realisatie waarschijnlijk

Voor beheer zitten in Youforce & HRSS op een heel aantal plekken de mogelijkheid om een overzicht van de instellingen te downloaden. Dit vind ik zeer handig. Met name het inrichtingsrapport gebruik ik veel. Dit bestand is ook prettig ingericht vanwege het filter dat standaard aan staat.

Echter zie ik met de doorontwikkeling van Youforce er steeds meer overzichten komen die het goede voorbeeld van het inrichtingsrapport niet volgt. Onder andere zie ik vaak het kommagescheiden bestanden (.csv) gebruikt.

Kommagescheiden bestanden (.csv) hebben het grote nadeel dat het inlezen in ieder geval door Excel afhankelijk is van de regionale instellingen. Youforce gebruikt het Engelse scheidingsteken (,) en het Nederlandse scheidingsteken is een puntkomma. Hierdoor gaat het inlezen in Excel niet goed. Om dit goed te krijgen, zijn er aantal handelingen vereist. Daarnaast is het niet mogelijk om instellingen zoals een filter dat aan staat of de breedte van de kolommen afgestemd op de inhoud met het bestand mee te geven. Om goed met een overzicht te kunnen werken, moet je dit iedere keer met de hand instellen.

Graag zou ik zien dat er één standaard komt die in eerste instantie voor nieuwe overzichten en als vervanging van de .csv-overzichten en mogelijk op termijn overal gebruikt wordt voor de export of download van overzichten. Mogelijk kan Visma hiervoor een stuk standaard code ontwikkelen dat in de basis bij iedere export ingezet kan worden.

Als standaard stel ik voor:
  • ODS-formaat (OpenDocument Spreadsheet). Visma|Raet bedient een heel aantal overheidsklanten en die dienen te werken met open standaarden (pas toe of leg uit). Zowel Excel, Google Sheets als LibreOffice kunnen dit formaat probleemloos inlezen.
  • Kolomnamen in eerste rij.
  • Breedte van de kolommen afgestemd op de inhoud.
  • Filter aangezet op de (gevulde) kolommen.
  • Hoogte van de eerste rij: 5 regels of 150 pixels inclusief tekst terugloop. Dit omdat vaak de kolomnaam veel breder is dan de waarden in de kolom. Door de eerste rij hoger te maken inclusief terugloop, wordt het overzicht een stuk compacter in de breedte waardoor er veel meer tegelijkertijd op het scherm past.
  • Naam van het bestand beschrijft duidelijk het type overzicht.

1 Opmerking
door Bastiaan Friederichs
Status changed to: Status: Realisatie waarschijnlijk

@Arjan vR dank voor je idee en inhoudelijke tips!

We zullen zeker gaan proberen om open standaarden toe te passen.
Ik zal dit onderwerp onder de aandacht brengen bij mijn collega's zodat we dit kunnen toepassen in de (dagelijkse) verbeteringen van Youforce.

Veel van data is ook beschikbaar in Youforce reporting, daarmee heb je veel meer flexibiliteit in de weergave, sortering en filtering van gegeven zodat een export minder relevant wordt. (denk bijvoorbeeld aan de Self Service statistieken die toegevoegd zullen worden aan Youforce Reporting)