Mijn Communities
Help
Ellen van Rijckevorsel
CONTRIBUTOR ***

Mogelijkheid rubriek met (volgende) status en rollen ingelogde gebruiken

door Ellen van Rijckevorsel (Bijgewerkt ‎02-04-2024 11:33 door Ellen van Rijckevorsel )
Status: Afgewezen

Ik zou graag een uitbreiding op de rubrieken willen in Self Service:

 

  • Activiteit (status) van de mutatie waarin de workflow zich bevindt
    In de huidige situatie is het alleen mogelijk om een rubrieken verplicht of niet verplicht te maken ongeacht in welke activiteit van de workflow de mutatie zich bevindt. Wij zouden graag de mogelijkheid willen hebben om op basis van de (volgende) activiteit een rubriek verplicht te maken. Door de (volgende) activiteit als rubriek toe te voegen kunnen we controles bouwen, die hierop valideren. In Templatebeheer is deze functionaliteit al wel aanwezig.

    Voorbeeld:
    Een medewerker of voor een medewerker door een administratieve kracht wordt een mutatie ingediend. De mutatie wordt ter aanvulling aangeboden aan de manager activiteit 'Aanvullen gegevens'. Wanneer de manager de mutatie heeft aangevuld, dan stuurt hij de mutatie door naar de directeur ter beoordeling. Activiteit 'Goedkeuren'. Door middel van controles kan dan gecontroleerd worden of hij/zij alle benodigde gegevens heeft ingevuld.  De manager heeft ook de mogelijkheid om de mutatie terug te sturen naar de indiener. Dan hoeft er niet gevalideerd te worden op de extra benodigde gegevens. Situatie doet zich voor bij bijv. Contractwijziging proces.

  • Rol(len) van de actieve gebruiker
    Veel mutaties worden binnen VDL geïnitieerd door de medewerker, voor een medewerker door een administratieve kracht of door de manager van de medewerker. In een aantal gevallen zouden we de workflow afhankelijk willen maken van de rol die de mutatie invoert of rubrieken die verplicht moeten zijn.

    Praktijkvoorbeeld:
    • Als een van de rollen van de gebruiker manager is, dan hoeft de verlofaanvraag niet meer ter goedkeuring aangeboden worden aan de manager, maar mag direct de status afgerond krijgen.
    • Als de manager een werkgeververklaring aanvraagt voor een medewerker en deze medewerker heeft een contract bepaalde tijd, dan zijn een aantal rubrieken verplicht en krijgt de mutatie direct na indienen de status 'Afronden salarisadministratie'. Als de administratieve kracht namens de medewerker of de medewerker zelf een werkgeversverklaring indient en de medewerker heeft een contract bepaalde tijd, dan mogen bepaalde rubrieken niet ingevuld worden en krijgt de mutatie na insturen de activiteit 'Aanvullend gegevens door manager'.



4 Opmerkingen
Fvdzanden
VISMA
door Fvdzanden

@Ellen van Rijckevorsel 

 

Je kunt dit regelen door gebruik te maken van de Javascript bewerking GF_GebruikerType() op het startformulier.
Deze functe toont de rol waaronder iemand op dat moment werkt. Deze informatie kun je dan weer gebruiken bij een conditie in de workflow. Voorwaarde is wel dat je hiervoor geen A00001 rubriek gebruikt maar een zelf gemaakte rubriek. 

Bijvoorbeeld 

Fvdzanden_0-1712138404577.png

 

Deze rubriek plaats je op het startformulier met als prebewerking return(GF_GebruikerType()). 

 

Fvdzanden_1-1712138521780.png

 

Vervolgens kun je in de flow een knop 2 maal opnemen en daarbij gebruik maken van een conditie op de rol.

 

In het onderstaande voorbeeld krijgt de mutatie direct een eindstatus als de manager hem indient. Als de medewerker de mutatie indient gaat die  ter goedkeuring naar de manager.

 

Fvdzanden_2-1712138697259.png

 

Ik hoop dat je hier verder mee kunt.

 

Ellen van Rijckevorsel
CONTRIBUTOR ***
door Ellen van Rijckevorsel

Ik ben het niet helemaal eens met je antwoord. GF_GebruikerType() geeft terug of iemand een ESS, MSS of professional gebruiker is. Dit is onvoldoende. Ik wil de specifieke rol weten. Wij hebben naast de manager rol (afgeleid uit de organisatiestructuur) meer dan 15 verschillende additionele rollen bijv. VERZ, LVERZ, LOAR, LOARP, MANP etc.

Evelien van der Haagen1
CONTRIBUTOR **
door Evelien van der Haagen1

Voor ons is ESS, MSS of PROF ook niet genoeg. Wij hebben ook bijvoorbeeld Griffier waar een vier ogen principe zorgt voor een andere goedkeurder en dus workflow stappen. 

door Christiaan Sluis
Status changed to: Status: Afgewezen

Hoi @Ellen van Rijckevorsel,

 

Je hebt het hier over 2 verschillende ideeën, waarvan ik begrijp dat je ze samen indient omdat in jouw casus deze op elkaar aansluiten. Je eerste idee gaat eigenlijk over het ontsluiten van de metadata in de mutatie om te gebruiken in de inhoud (het formulier). Je precieze doel hierin is mij niet duidelijk met dit voorbeeld. Veel hiervan is af te vangen met controles op basis van gebruiker zoals @Fvdzanden schrijft. Wil je nog een stap verder gaan dan kan je je steun uitspreken voor dit idee.

 

Van je tweede idee begrijp ik de wens om te kunnen differentiëren tussen verschillende rollen. Maar dat niet op de manier van het zojuist genoemde idee, maar qua workflowrouting bepaling. In de meeste gevallen is dat prima af te vangen met meerdere startactiviteiten.

 

Derhalve wijs ik dit idee af: omdat voor het ene deel een reeds openstaand idee bestaat en voor het andere idee dit in de meeste gevallen ondervangen kan worden met (extra) startactiviteiten.

 

PS: Dit is de community voor Youforce Self Service, niet van YouServe Self Service. Dit zijn in toenemende mate verschillende producten.