Mijn Communities
Help
Former Member
CHAMPION ***

Rubrieksoort BSN toevoegen (SLSR-I-289)

door Former Member
Status: Bestaat al

In Beaufort kan een BSN alleen worden ingevoerd als deze 11-proof is. Maar diezelfde controle is er nog in HR Self Service (zover ik weet). Dus voor het eerst in tijden staan er BSN in Beaufort die niet 11-proof zijn. Hierdoor wordt medewerker ook niet geëxporteerd naar Youforce (zonder dat wij een melding krijgen dat de medewerker is afgekeurd) en komt er geen personeelsdossier.

Graag zien wij de mogelijkheid voor een standaard rubrieksoort BSN, zoals deze er al is voor IBAN, BIC en postcode. Ik ga dit nu oplossen met controles via Javascript, maar dat is een stuk bewerkelijker.

Update van gebruikte Javascript (4-8-2017):

var sBSN=v_P00320#;
var iBSNLengte = sBSN.length;
if (sBSN==''){
  return (0);
} else if (iBSNLengte==9){
  var aNumber = new Array();
  for(i=0;i<iBSNLengte;i++) {
    aNumber = (sBSN.charAt(i)).valueOf();
  }
  var iElfcheck = 0;
  for(i=0;i<(iBSNLengte-1);i++) {
    iElfcheck += (9-i)*aNumber;   
  }
  iElfcheck -= aNumber[iBSNLengte-1];
  iCheck=iElfcheck%11;
  if (iCheck==0) {
    return (2);
  } else {
    return (-2);
  }
} else {
  return (-1);
}

Controles:

(v_A00001_41#!=’-1’) - BSN is niet elfproof
(v_A00001_41#!=’-2’) - BSN moet 9 tekens hebben (vul evt. aan met voorloopnullen)
Eventueel controle dat check !='0' als BSN verplicht moet zijn (denk dan wel na wat invoerder moet doen als BSN legitiem nog niet bekend is, bijvoorbeeld bij buitenlandse medewerker die BSN nog aan moet vragen)

3 Opmerkingen
Anonymous
Niet van toepassing
door Anonymous

Wij lopen tegen hetzelfde probleem aan, en ik was al een script aan het bedenken. Toch eerst maar even met de SD van Raet gebeld en zij gaven aan dat de controle al in HRSS bestaat. Deze gebruik je door bij de rubriek P00320 de waarde @sofi vast te leggen in het veld "Formaat".

Voordeel van jouw script is dat je zelf de tekst van de controle kan bepalen, dat kan ik nu niet met deze werkwijze. De standaard tekst is: "Burgerservicenummer (geen punten gebruiken) is ongeldig, opgegeven is geen geldig burgerservicenummer"

Anonymous
Niet van toepassing
door Anonymous

Klopt wat Marcel Bouman schrijft.

Mooi script overigens!

door Remco te Ronde
Status changed to: Status: Bestaat al

Hoi @Former Member ,

 

In het kader van Youforce Cleanup ideeën reageer ik nu pas op jullie idee van 2017. Maar gelukkig had @Anonymous al een stuk sneller gereageerd dan wij vanuit Visma|Raet. Want inderdaad zijn oplossing met @sofi toevoegen is de beste oplossing.

 

Maar ik ben het ook eens met de complimenten van @Anonymous . Je hebt wel zelf écht een super gaaf java-script geschreven.