Mine områder
Hjelp
Paul-Jarle
PARTNER

Fjerne muligheten for å slette godkjente/arkiverte dokumnet.

av Paul-Jarle
Status: Ikke prioritert

I dokumentviseren kan ein slette eit dokument vha. høgreklikk på dokumentet, til tross for at dokumentet er godkjent/bokført/arkivert. 

Valg om å kunne slette eit dokument bør ikkje være tilgjengelig i det heile.

 

3 Kommentarer
av Svein Holanger
Status changed to: Status: Ikke prioritert

Hei

Muligheten for å slette dokumenter trengs blant annet når oppbevaringsplikten er utgått. Mange ønsker da å slette dokumentene pga GDPR. Husk at det kun er de med administrator-rettigheter i Document Center som kan slette dokumenter.

Paul-Jarle
PARTNER
av Paul-Jarle

1. Fungerer fint å slette dokument med følgande rettigheter i VDC (Regnskapsførerrolle, dokumentkontrollrolle, dokumentadministratorrolle). Har testa.

2. Vi får lov å slette sider på bilag som har meir enn ei side. Den siste sida får vi ikkje slette. Får heller ikkje slette EHF-fakturaer sjølv om desse har fleire sider. Så poenget med GDPR forstår eg ikkje heilt.

3. Burde ikkje vært lov å fjerne dokument som er omfatta av oppbevaringsplikt iht. bokføringslov.

 

 

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf (Oppdatert ‎23-09-2020 11:27 av amundsf )

Enig i at det kunne vært en bedre kontroll her. I de fleste sammenhenger ønsker man ikke å slette dokumenter i arkivet. 

 

Punkt 3 i posten over kan være en løsning. Eller man kunne lagt på en setting "tillatt sletting i arkivet" som man må aktivere før sletteknappen i arkivet fungerer. Kan med fordel skrus av når sesjonen er over. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"