Mine områder
Hjelp
amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *

ERP POS: Betalingstype for ikke integrert bankkort

av amundsf
Status: Implementert

Hei!

En og annen gang tryner salget i POS samtidig som betalingen går igjennom på bankterminalen. Dette løser vi ved å start POS uten at kabelen til bankterminalen er tilkoblet og avslutte salget med bankkort uten integrert bankterminal. Dermed er salget i POS og på bankterminalen likt.

 

Men så har vi satt opp POS med en betalingsemtode/hovedbokskonto for kredittkort og en egen for BankAxept. Her oppstår problemet ved ikke integrert bankterminal: Bokføringen vil alltid gjøres mot kredittkortkonto - også når kortet som opprinnelig ble brukt var BankAxept.

 

Savner et valg for "Bankkort ikke integrert" enten i "betalingsmetoder" eller som en linje i "bankkort betalingsmåte - valgfri". Ved å få alle salg uten integrasjon på egen hovedbokskonto må regnskapsfører ta et aktivt valg for å finne ut av om salget/saldoen skal til konto for kredittkort eller BankAxept.

 

 

(Jeg ser selvsagt ellers at en mulig work around er å legge inn betalingsmetode kredittkort for alle aktuelle korteieere under valgfritt oppsett slik at den ordinære betalingsmetoden kun benyttes når terminalen ikke er integrert, men er ikke det en dårlig løsning? Så fort det kommer en ny korteier vil oppsettet være ute og kjøre om man ikke følger med? Et eget valg for "ikke integrert" vil være stabilt uavhengig av korttyper som lanseres og forsvinner).

 

På forhånd takk!
Amund

9 Kommentarer
Aina Vedvik
PARTNER
av Aina Vedvik
Tillater meg å fortsette litt på denne tråden. Vi opplever det samme problemer med heng hver gang noen prøver å betale med telefon eller smartklokke. Mitt ønske er å få 5-10 avslutningsknapper der en kan programmere hovedbokskonto selv. Da kan en ha en egen knapp for 'manuell bankkort' som alikevel styrer mot korrekt konto, en annen for 'manuell kreditkort', en tredje for Vipps og kommende betalingsmåter.
amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf (Oppdatert ‎18-08-2019 16:21 av amundsf )

Ja, noe sånt ville vært bra. Spesielt ifht Vipps, det har jeg og tenkt på at det mangler noen god måte å håndtere.
Sterkt ønskelig f.eks. for å kunne ta betalt av kunde når vi kjører varene etc.

 

Dog viktig å ikke gjøre det for komplekst for bruker. Ikke gitt at brukerne skjønner forskjell på "debetkort/BankAxept" vs "Kredittkort" etc. Muligens mer gjennomførbart å han en felles som regnskap splitter opp etterpå? I alle fall en problemstilling å ta hensyn til før implementeres.

 

 

Vi opplever forøvrig også problemer ved betaling ved telefon/klokke. POS går da i heng. Har vært tilfellet både på versjon 13.10 og versjon 14.00 som vi nå kjører. Ble meldt inn til support før i uka.

Aina Vedvik
PARTNER
av Aina Vedvik

Knappene burde være helt frie, slik at en kan sette både egnet navn på knappen, hovedbokskonto og kanskje angi hvor på oppgjøret betalingen skal komme.

 

I sin enkleste form kan en ta i bruk bare en knapp som heter 'Når alt kræsjer' som går til en egen konto som skal ryddes i etterkant. 🙂

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf

Japp, enig at det høres ut som en god løsning, så kan man justere kompleksitet ut fra behovet 🙂

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf

En annen ting som hadde blitt løst med Aina sitt forslag er type Santander byggekonto hvor kunde kan handle på fullmakt og hvor oppgjøret vil komme som en del av kortoppgjør (uten at noe kort er brukt).

 

Så her får man løst mange ting på en gang:

  • Ved feil/heng
  • Vipps
  • Byggekonto ved fullmakt
  • Og sikkert flere lignende varianter

 

Håper dette er noe som vil bli prioritert til versjon 15.00 (14.10 kommer sikkert for raskt?)!

 

På forhånd takk! 

av Merete Guttulsrød Andersen1
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf

Denne er på plass i versjon 14.10 av POS 😀

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf

Visma:

Denne bør dere endre status på til implementert for kom i versjon 14.10 🙂

av Merete Guttulsrød Andersen1
Status changed to: Status: Implementert

Implementert til versjon 14.10 av ERP POS

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"