Mine områder
Hjelp
amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Varsling innbetalinger med usikker match (AutoPay)

av amundsf (Oppdatert ‎10-08-2020 16:50 av amundsf )
Status: Stem - Vi vurderer!

Hei!

Global bokfører noen ganger OCR-returen via AutoPay mot feil reskontro.

Eksempelvis fikk vi en juli en tilbakebetaling fra leverandør hvor leverandørens merking (kreditnotanummer) tilfeldigvis passet med et fakturanummer hos oss som var flere år gammelt. Dermed ble betalingen bokført mot den kunden og ikke den aktuelle leverandøren.

 

Det er jo forsåvidt fint med matching også når KID ikke er oppgitt, ofte vil det sikkert bli riktig.

Men samtidig er det jo veldig uheldig når innbetalingen bokføres mot feil reskontro. Vi har derfor et stort ønske om et flagg/varsling for disse slik at de kan kontrolleres.

 

Enten generelt for alle innbetalinger som ikke er matchet med KID, men spesielt for de matchet uten KID samt et av følgende:

 - Restbeløpet ikke stemmer med innbetalingen

 - Ingenting av navn/adresse/kontonr på betaler stemmer med informasjonen på kunden/leverandøren i Global

 

Siden bunten gjerne kan være oppdatert automatisk så er vel felt for dette i bilagsregistreringen lite egnet. Det nye varslingssenteret et bedre sted å legge dette vil jeg tro?

1 Kommentar
amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf

Nå som AutoPay splitter filene er kanskje et valg for hvilke bunter som skal oppdateres automatisk et like bra eller bedre valg?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"