Mine områder
Hjelp
GIS
CONTRIBUTOR **

Automatisk endring av utsalgspris når kostpris endres

av GIS
Status: Stem - Vi vurderer!

Hei.

Er det mulig å få en funksjon/utregning på produktnivå når kostprisen endres, så endres utsalgsprisen automatisk etter ønsket prosentvis påslag? Noe lignende som var i Mamut. La vi inn ny kostpris der, så oppdaterte utsalgsprisen seg automatisk etter ønsket påslag i prosent.

5 Kommentarer
Erikgb
CONTRIBUTOR *
av Erikgb

Dette må til!

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
av Edvard Berntzen

Hei @GIS.

 

Hva mener du med kostpris i dette tilfellet? Gjennomsnittlig kostpris på lager, sist registrerte kostpris på lager eller leverandørens (nye) pris (iht. prisliste)? 

 

Mvh.
Edvard Berntzen

Business process advisor, Visma.net ERP. 

GIS
CONTRIBUTOR **
av GIS

Hei, @Edvard Berntzen .

 

Egentlig alle hadde jo vært hensiktsmessig. Uavhengig hvordan kostprisen øker, så bør/må jo utsalgsprisen øke tilsvarende. Men vi benytter oss av sist registrerte kostpris.

av Edvard Berntzen

Hei igjen. 

 

Det er mulig å få til automatisk påslag ved å bruke feltet Min påslag på varen. Her kan du f.eks sette 50% for å legge til 50% påslag ved salg. 

 

EdvardBerntzen_1-1701939570373.png

 

For at dette automatisk skal legges til og brukes som salgspris må du på Salgsinnstillinger sette Valider minimum påslag til Sett til minimum. Dette gjør at systemet som et minimum bruker kostpris + 50% påslag som salgspris på salgsordre. Hvis prisen som opprinnelig foreslås er høyere brukes denne.

 

EdvardBerntzen_3-1701939652143.png

 

 

Merk: påslaget baserer seg på Gj.sn. kostnad, altså gjennomsnittlig kostpris for det som ligger på lager per nå.

 

EdvardBerntzen_2-1701939599971.png

 

EdvardBerntzen_4-1701939757935.png

 

Mvh.

Edvard Berntzen

Business process advisor, Visma.net ERP

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"