Mine områder
Hjelp
Stine Tjosaas
CONTRIBUTOR **

Endre dokumenttype til forhåndsbetaling

av Stine Tjosaas
Status: Ikke prioritert

Det bør være mulig å endre dokumentype fra inngående faktura til forhåndsbetaling før man oppdaterer bilaget. For eksempel når en leverandør sender faktura via EHF eller mail og faktura havner i fakturainnboksen. Her er det ikke mulig å endre på bilaget fra faktura til forhåndsbetaling. Med andre ord må jeg slette bilaget og i mange tilfeller ser vi ikke at det er en forhåndsbetaling før bilaget er blitt opprettet. Dette skaper mange hull i bilagsserien. I tillegg må jeg lagre dokumentet for så å opprette alt manuelt i stedet for at jeg bare kunne ha endret på type bilag fra faktura til forhåndsbetaling. 

Det bør absolutt være mulig å endre fra inngående faktura til forhåndsbetaling på lik linje med at det er mulig å endre fra inngående faktura til kreditnota.

4 Kommentarer
av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
Stine Tjosaas
CONTRIBUTOR **
av Stine Tjosaas

Hei igjen,

@Runar_Gulbrandsen er dette en sak som krever mange avstemminger for å bli vurdert? Tenker dette er noe som ikke vil gjelde for mange, men for oss som får mange proforma faktura er dette så utfordrende at jeg faktisk vurderer å bytte regnskapssystem. Nå har jeg fått 7 proforma faktura fra en leverandør som sendes direkte til fakturainnboksen. Ingen av disse skal registreres som inngående faktura. Alle disse vedrører bestillinger der vi må betale 40% på forskudd og skal dermed selvsagt ikke føres i resultatregnskapet, men kun i balansen. Når vi mottar sluttfaktura legges betalingen inn under betalingshistorikk og bilagene nettes for neste utbetaling. 

Slik regnskapssystemet er satt opp nå er jeg nødt å manuelt gå inn og laste ned bilagene, opprette manuelle forhåndbetalinger og legge inn alle opplysninger manuelt. I tillegg må jeg slette alle inngående faktura som ble behandlet fra fakturainnboksen. Dette er så ekstremt tidkrevede og tungvindt mot alternativet som kunne har vært å endre dokumenttype til forhåndsbetaling i rullegardinen inne på bilaget.

av Runar_Gulbrandsen

Hei Stine 🙂

 

Vi tar med oss denne tilbakemeldingen inn i prosjektet med å gjøre endringer i fakturainnboksen i forbindelse med Compello. 

 

 

Ha en riktig fin dag!

 

Mvh

Runar

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Ikke prioritert

Hei Stine 🙂

 

Vi setter dette ønske til "Ikke prioritert" siden vi har spilt inn til utvikling om mulighet for å gjøre denne typen endringer av dokumenttyper overalt i Visma.net ERP. 

 

 

Ha en riktig fin dag!

 

Mvh

Runar

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"