Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Forhåndsbetaling av salgsordre med elektronisk faktura og autoPay

av Anonymous (Oppdatert ‎11-03-2022 13:05 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Ikke prioritert

Ønsker en funksjon for å kunne sende et fakturagrunnlag for forskuddsbetalingen, slik at man kan matche denne med innbetalingen når den kommer fra autoPay. 

 

 

5 Kommentarer
OleNoer
VISMA
av OleNoer
Status changed to: Status: Trenger mer informasjon

Kan du ikke bruke ordrebekreftelsen til dette?

av Stian Alexander Lie

Jeg har samme behovet Ole, 

 

Ordrebekreftelsen er i enkelte situasjoner grei, men hvis man skal ha automatikk når du har to selskaper som benytter Visma.net ERP. 

 

Jeg vil ha automatikk slik at når salgsordren er laget, og opprettet forhåndsbetaling på hele eller deler av beløpet (og da helst mulighet for å sette opp i betalingsbetingelse at her er det krav om forskuddsbetaling på x%. av beløpet. hvor jeg da vil at det går ut en faktura/betalingsoppfordring til Autoinvoice, Den importeres som inngående faktura/approval godkjenning hos mottaker. Det Godkjennes og betales i autopay, betalingen kommer inn lukker betalingen, salgsordre fullføres. og faktura går ut. Dette er en B-løsning mtp at det er så mange gode funksjoner rundt løsningen for forskuddsbetaling, men det er i dette tilfellet større ønske om de andre fordelene som en vanlig faktura har. De må også da selvsagt filtrere ut salg på denne artikkelen fra salgsrapporter og slike ting som er uheldig. 

 

På den utgående fakturaen (reell salgsordre/vareleveranse) vil jeg da ha ett beløp som er sum faktura, og ett beløp for "tidligere forskuddsbetalt" og "å betale"

 

Hos en kunde så har vi laget en rutine som gjør litt av den funksjonen, men er litt for manuell. De kjører faktura ut, på ikke lagerført, ikke MVA pliktig vare som heter forskuddsbetaling. Den går mot gjeldskonto. Salgsordren har da kredit av denne, og levering når komplett. Med en manuell rutine som kansellerer ordre som ikke er betalt innen avtalt dato. De tar forskuddsbetaling for leveranse i 2019 og 2020 nå, og forventer ett forholdsvis betydelig volum fra neste år. Etthvert steg som de må gjøre dobbelt er selvsagt uheldig. Å sende ut faktura, uten informasjon/påminnelse om hvor stort beløp som ble tatt som forskuddsbetaling ett år (eller to) i forveien antas å medføre en betydelig mengde support eller administrativt arbeid med å purre opp, eller refundere "småbeløp"

 

Ordrebekreftelse eller salgsordre/tilbud inneholder f.eks. ikke KID, den mottas ikke av autoinvoice, og matches ikke automatisk ved innbetaling. Den inneholder også hele beløpet på ordren som ikke nødvendigvis er forskuddsbetalingsbeløpet. I enkelte tilfeller så kan det være at man ønsker 100% forskuddsbetaling, men ofte er det type 50% eller en eller annen nøkkel som skal forskuddsbetales ved større avtaler, eller lang leveringstid. 

 

Rutinen rundt forskuddsbetaling er veldig bra, men den mangler det siste lille for å bli veldig bra. 

 

Stian

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Status changed to:
 
av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Ikke prioritert

Hei Magnus 🙂

 

Vi takker for ditt innspill. Dette ønske vil dessverre ikke bli prioritert da det ikke har fått nok stemmer/likes. 


Ha en riktig fin dag!

 

Mvh
Runar Gulbrandsen

Henrik Heggen
PARTNER
av Henrik Heggen

Hei

 

Vi har også samme behovet. Det finnes da ingen god måte å behandle ordre hvor kunden ønsker betaling før varene sendes. Som betyr at man enten må gå på bekostning av automatikk (EHF, KID, matching av betaling) eller så må det manuelt sendes en faktura ved siden av SO for å få automatikk, men da må det manuelt legges til en minuslinje på ordren. Dette er også utfordrene mtp momshåndtering. Optimalt så hadde det gått an å opprette en proforma fra SO, og kunne sende denne på EHF og at betalingen matches mot SO og arvet videre til faktura.

 

I vårt tilfelle så skal vår kunde ha 50% betaling før bestilling av varer og deretter 50% før levering av varer. Så det er ikke et alternativ å lage leveranse før betaling. Slik det er nå så er det mye manuelt og det fører til dårlig oversikt

 

Håper det kan komme en forbedring på dette

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"