Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Periodisering fra valgt dato

av Anonymous
Status: Implementert

Hei,

Vi ønsker at det skal være mulig å legge inn en stardato på periodiseringsnøklene. Slik det er i dag kan man kun legge inn hvor mange perioder frem i tid periodiseringen skal starte på. Dette byr på utfordringer for kunder som mottar innkommende faktura gjennom året som skal periodiseres i Q2, Q3 eller Q4.

For å løse problemet i dag må man opprette flere periodiseringsnøkler for hvert kvartal. Dersom vi mottar innkommende faktura i jan, feb, mars, april, mai som alle skal periodiseres i Q4 må man opprette flere periodiseringsnøkler med startene avvik 9,8,7,6 og 5 perioder. Dette er tungvindt og burde løses med at en velger hvilken dato/periode/kvartal periodiseringen skal starte på.

Mvh Eirik

15 Kommentarer
OleNoer
VISMA
av OleNoer
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

For å sikre best mulig oversikt over hvilke ønsker og idéer flest ønsker, er det viktig å se hvor mange som har de samme behovene. Oppfordrer derfor alle til å stemme om de synes det er en god idé

Stig Torp
PARTNER
av Stig Torp

Dette er viktig for nesten samtlige kunder!

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Det er i dag mulig å sette fast dag i perioden på periodiseringsnøkkel, dato kan en overstyre ved å klikke Vis Tidsplan på selve fakturaen når man behandler / konterer denne
Ella Qvam
CONTRIBUTOR ***
av Ella Qvam

Helt eller delvis enig Vi ønsker oss fri fra periodiseringsnøklene som er uhyre tungvindt Kan det ikke heller legges opp til en periodiseringsmåte hvor en legger stardato og antall måneder fakturaen og bilaget skal periodiseres på

OleNoer
VISMA
av OleNoer
Status changed to: Status: Akseptert
 
Ella Qvam
CONTRIBUTOR ***
av Ella Qvam

Så bra at dere kan se på dette!!!  Og som vi ser det, er det beste å legge opp en startdato for periodiseringen, samt antall måneder det skal periodiseres på.    Vi ønsker også å kunne periodisere på hovedboksbilag... Er det mulig ?

av Edwin Myrvold-Sijtsma
Ella Qvam
CONTRIBUTOR ***
av Ella Qvam

Gleder meg 🙂

av Edwin Myrvold-Sijtsma
Status changed to: Status: Implementert

Dette ble levert i ny versjon 12./13. mai. Mer informasjon kan du lese i Hva er nytt i Visma.net ERP fra 13. mai?

Vi håper dere liker denne forbedringen 🙂

Ella Qvam
CONTRIBUTOR ***
av Ella Qvam

Hei . Først må jeg si at jeg er glad at problemet virkelig er tatt tak i. Deretter blir jeg nok en skikkelig partypooper:  Lurer på om dere har mottoet : "hvorfor gjøre det enkelt når en kan gjøre det vanskelig?"  "Fleksibelt etter periode, pro rata etter dag"...hva er det for et språk?  Men Ok, denne er en forbedring, selv om den ikke er logisk og bare kan periodisere fem i tid. En må fremdeles ha flere periodiseringsnøkler. Hvor er det logiske i  "Start dato for avslutning" Slutt dato for avslutning" ?...til og med det offentlige jobber nå med å forenkle språket.  Her er et forslag. Lag en standard periodiseringsnøkkel MND som periodiserer antall mnd og kall det "startdator for periodisering" og "sluttdato for periodisering", så blir det mer logisk. Så kan en lage en standard periodiseringsnøkkel DAG som gjør det samme på antall dager.  Så kan dere lage  periodiseringsnøkkler som periodiserer tilbake i tid etter samme mal.  Hvorfor ikke gjøre det enkelt og logisk?

av Edwin Myrvold-Sijtsma

Takk for tilbakemelding! Det setter jeg pris på. Vi ønsker jo å gjøre det bedre og så enkelt og logisk som mulig. Så vi skal se på det og kommer tilbake på det her.

Ella Qvam
CONTRIBUTOR ***
av Ella Qvam

Hei.. Fint at du tok det slik..;-) tilbakemeldingen var konstruktivt ment .. Har flere forslag:   *Vi ønsker oss også å periodisere fra hovedboksbilag....*og så ønsker vi oss en "kontoutskrift" filinnhenting fra banken som vi kan matche i avstemmingsutdraget...*og så ønsker vi oss en mulighet til å matche interrimskonti, periodiseringskonti på samme måte som bankkonti... det var litt fra vår ønskeliste... Ha en fin dag.

av Edwin Myrvold-Sijtsma

Så bra! Det kan hende at vi ønsker en samtale for å snakke videre om disse tingene 🙂 VI holder alle andre oppdatert her.

Ella Qvam
CONTRIBUTOR ***
av Ella Qvam

Veldig bra.. vi har mange innspill... 🙂

 

av Edwin Myrvold-Sijtsma

Hei igjen Ella Qvam 🙂 Kunne du sende meg en e-post (Edwin.Myrvold-Sijtsma@visma.com), så ønsker vi gjerne å avtale et tidspunkt for å snakke videre om dette. På forhånd takk!

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"