Mine områder
Hjelp
AnneBodil4886
CONTRIBUTOR **

Samlefakturering pr prosjekt og pr kunde

av AnneBodil4886 (Oppdatert ‎28-09-2021 10:53 ( )
Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Hei

Vi fakturerer utfra veiing over en vekt. Hver veiing utgjør en ordre og som igjen fører til en faktura. I mange tilfeller i høysesong, kan en kunde ha 8-10 veiinger i løpet av en dag. Dette blir mye i løpet av en uke! Da sier det seg selv av det virker lite fornuftig og dårlig kundebehandling å sende ut en faktura pr veiing! De fleste entreprenører i dag ønsker en faktura pr prosjekt.

 

Jeg har forstått at det pr i dag ikke er mulig å utarbeide samlefaktura til en kunde. Vi ber dere på det sterkeste om at dere MÅ prioritere å få dette på plass!

3 Kommentarer
Stig Torp
PARTNER
av Stig Torp

Hei!

 

Jeg tror det skal være mulig å forenkle for dere, uten at jeg kjenner dere som kunde eller bransjen du jobber i.

 

Prøv følgende prosess, eller snakk med partneren din for å få bistand.

1. Opprett en egen ordretype (SF) for ordre som skal inngå i samlefakturaen. Denne ordretypen må ikke ha "Fakturer separat" påhuket

2. Lag en egen Fakturablankett som er tilpasset samlefaktureringer (feks ved å vise salgordrenummeret på linjen) .

3. Tilknytt denne samlefakturablanketten, enten Kunden, eller kundeprofilen (om du velger å ha en egen samlefaktura profil)

4. Lag en egen Automatiseringsplan for denne ordretypen opprettet i pnkt 1, der du OPPRETTER fakturaene fra automatiseringsplanen via "Behandle Ordre" bildet. 

5. Sett automatiseringsplanen til å opprette fakturaer fra den egne ordretypen (SF) (ordretypen settes da  som et filter for denne automatiseringsplanen) 1 gang. feks den siste i måneden/uken

 

Vil noe slikt løse utfordringen din?

 

Hilsen Stig Torp

Seniorrådgiver Logistikk

Abacus-it

 

 

Fakturaen vil da være en samling av ordre/leveranser fra feks den siste måneden, der salgsordrene som inngår er de som har "samlefaktura" (SF) ordretypen.

 

 

 

 

av Kjetil Vikse Moen

Løsningen du forespeiler her Stig forutsetter vel at kunden kan samlefakturere alt. På tvers av prosjekter? Tror det blir trøblete når det sendes til AutoInvoice? En har gjerne flere kundeprosjekt som skal merkes, men AutoInvoice får bare sendt en av dem slik jeg har forstått det når det sendes EHF faktura. Så da vil det mangle merking.

 

Her er det ett behov for å kunne samlefakturere per prosjekt. Om det er intern prosjektnummer eller kundeprosjektnummer. For den rutinen du laget ovenfor vil vel ikke splitte per prosjekt? Men bare per kunde? Stemmer ikke det?

 

Mvh

 

Kjetil

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Status changed to:
 
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"