Mine områder
Hjelp
BeritAnne
CHAMPION ***

Slippe fakturalinjer ved migrering av åpne poster kunder og leverandør

av BeritAnne
Status: Ikke prioritert

Ved bruk av valget 'Aktiver migrering' på kunde- og leverandørinnstilling ved innlegging av åpne poster, blir Utestående beløp (sum i fakturahodet) om til et åpent felt Saldo som må fylles ut med saldo på bilaget.

Dette er en fin metode slik at man ikke trenger å lage noe importscenario når det er få åpne poster.  Men i og med at det bare er informasjon fra fakturahodet (dato, leverandør og saldo) som er nødvendig for en åpen post, burde det vært nok å legge inn dette før man oppdaterer og får lagt beløpet til reskontroen.
Det er imidlertid krav om å legge inn minst én fakturalinje, men opplysningene som må til her er bare forvirrende.  Hva skal man bruke for varenr, beskrivelse, antall, beløp, konto, avgift og kostnadsbærer?  Opplysningene brukes heller ikke i posteringen.  Jeg vet ikke om disse kan komme med i rapporter som lages på fakturalinjer eller avgiftsrapporten, i så fall gjør disse registreringene mer skade enn nytte.

 

Når migreringsmodus er aktivert bør det ikke være nødvendig med fakturalinjer, men kun det som står i fakturahodet (Dato, Leverandør/Kunde og Saldobeløp).

Det er også en sjekk på at Saldo er lik eller mindre enn sum på fakturalinjene.  Det bør i stedet være en sperre mot å oppdatere et bilag der saldo er 0 da dette bare setter bilag til avsluttet i stedet for åpen.

(Se for øvrig ticket #569137)

2 Kommentarer
OleNoer
VISMA
av OleNoer
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

For å sikre best mulig oversikt over hvilke ønsker og idéer flest ønsker, er det viktig å se hvor mange som har de samme behovene. Oppfordrer derfor alle til å stemme om de synes dette er en god idé

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Ikke prioritert

Hei Berit Anne 🙂

 

Vi takker for ditt innspill. Dette ønske vil dessverre ikke bli prioritert da det ikke har fått nok stemmer/likes. 


Ha en riktig fin dag!

 

Mvh
Runar Gulbrandsen

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"