Mine områder
Hjelp
Vjollca Kirknes
CONTRIBUTOR ***

Trekkpliktig og trekkfritt dagdiett

av Vjollca Kirknes
Status: Stem - Vi vurderer!

Hei.

I november 2017 kom skatteetaten med uttalelse om tolkning av skattefri kostgodgjørelse.  Arbeidsgiver skal nå vurdere hver enkelt arbeidstaker og den aktuelle reisen for å avgjøre om reisen blir skattepliktig eller skattefri. 

 

Vi har da sett på arbeidsinstruksene til våre ansatte, og kommer frem til at en del selgere har i sin normale arbeidssituasjon å reise rundt til kunder innenfor et angitt geografisk område. Når disse selgerne krever diett på slike reiser uten overnatting, så er det å anses som skattepliktig diett. 

Det hender at disse selgerne er på reiser uten overnatting, ikke  kundebesøk, men f.eks kurs/ infomøter. Diett for denne type reise vil da være skattefritt for selgerne.

 

Finnes det en løsning i visma.net expense som hånderer dette? Jeg har ikke klart å finne det og vår forhandler mener at det ikke finnes en løsning i Expense på dette. Det har tross alt gått 4 måneder siden dette trådde i kraft...

Det må bli slik at brukerne selv velger om reisen blir trekkpliktig eller ikke. Det blir feil å sette opp brukerne på ulike grupper (grupper for trekkfritt og grupper for trekkpliktig)

 

Håper vi får høre om dere holder på med en løsning, eller om dere venter/håper på at skatteetaten skal snu på dette. 

 

2 Kommentarer
av Gunnar Glendrange
Status changed to: Status: Akseptert
OliverSogn
VISMA
av OliverSogn
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"