Mijn Communities
Help

Akkoord CAO Woondiensten

door Juliette Franzen
Gisteren hebben de vakbonden ingestemd met het eindbod van werkgeversvereniging Aedes voor een nieuwe cao Woondiensten.
 
Een uitgewerkte versie van het akkoord zal later deze maand worden ontvangen en naar aanleiding daarvan zullen de benodigde aanpassingen in cao-inrichting gedaan worden door Visma.net.
 
De salarisverhoging van 3% met terugwerkende kracht per 01-01-2022 moet door de klant zelf worden verwerkt. 
In 4me is het HRM kennis artikel 'Visma.net HRM inrichting en toepassing salarisschalen' te vinden. Hierin wordt beschreven hoe je dat kan doen.
Bij eventuele vragen hierover kan je een ticket indienen bij Visma.net HRM.

Het artikel over de verwerking is aan dit bericht toegevoegd.
5 Opmerkingen
Richard Molleman
CONTRIBUTOR **
door Richard Molleman

wat te doen met de aanpassingsbedragen de vorige keer moesten we het aanpassingsbedrag x2 doen. is dit nu ook het geval?

het zou fijn zijn  omdat Visma de cao ondersteunt en voor alle corporaties geld dat de cao aanpassing alvast klaar gezet wordt bij Aplicatiebeheer > Algemene definities > CATS-Schalen >Maand. de Corporaties die met Visma werken zouden dit geweldig vinden. het zou echt de wauw factor geven. 

Bert2
CONTRIBUTOR *
door Bert2

er klopt helemaal niets van geprobeerd met 3 x aanpassingsbedrag maar dat werkt ook niet je krijgt wel antwoord dat het 115 ex btw kost om het op te lossen ??

Salden
CHAMPION **
door Salden

Ik heb het probleem als volgt opgelost. Ik heb aparte regels opgevoerd voor de oude en nieuwe schalen. Ik werk niet meer met het aanpassingsbedrag in Visma. In feite is het aanpassen van de loonschalen per medewerker handwerk (althans de afbouwschalen). Ik gebruik de rekentool van Aedes en pas de schalen handmatig aan. Is meer werk maar dan klopt het wel.

AKoelink
CHAMPION **
door AKoelink

Nog een opmerking: wij hebben de 3% met de massamutatie doorgevoerd. In beide gevallen (zowel met de import als met de mutatiewizzard) hebben we heel veel handmatige aanpassingen moeten doen. Dat zit zo:

- de rekentool van Aedes werkt prima. Je krijgt netjes 3% salarisverhoging en eventueel verrekening aanpassingsbedrag. Deze bedragen kloppen echt.

- dan vervolgens start je met de upload in Visma. Daar gieren heel veel medewerkers uit de bocht vanwege een rare afronding en RSP factor. Die factor wordt nl door een afronding overschreden met 0,1%. Kun je alles met de hand gaan aanpassen. In ons geval waren dat er 42 van de 158. Kun je haast net zo goed een handmatige mutatie doen.

- we hebben het ook geprobeerd via de mutatiewizzard. Precies hetzelfde probleem. Ook hier kregen wij medewerker die uitkomen op 99,99% ipv 100%. En bij een afwijkende RSP-max vanuit het verleden (overstap naar CATS) is er gedoe met de afronding. Die RSP-max staat nl door de 3% verhoging niet meer in verhouding met de nieuwe schalen. Ook hier scheelt het 0,1 tot 0,2%. En moet je die max aanpassen. Heb je dit ook? Let dan op dat je niet de RSP aanpast (dus verlaagt), maar de RSP-max verhoogt! je doet anders je medewerker bijvoorbeeld 1 euro tekort. Peanuts zou je denken, maar het klopt gewoon niet. 

 

Zo hebben wij dus alle medewerkers aan moeten passen. En er blijven afrondingsverschillen in beeld. 

 

Wij vinden dat Mijn Talent gewoon dit moet doen:

- zit een medewerker aan het eind van de schaal, dan moet er 100% blijven staan en niet 99,99%

- heeft een medewerker een afwijkende RSP max? dan moet die Max in verhouding blijven staan met het nieuwe verlengde einde. En niet dat je die allemaal zelf moet aanpassen.

 

Wij hebben echt enorm veel werk gehad aan deze verhoging. Er moet gewoon iets met die velden RSP en RSP max gedaan worden. Daarbij vinden wij ook het vinkje bij het Persoonsgegevens, Contract, Periode Salaris, en dan de optie Aanpassingsbedrag toepassen, te onduidelijk. Wij willen graag dit:

- Aanpassingsbedrag toepassen veranderen naar Nieuwkomer ja of nee. Want Aanpassingsbedrag toepassen, is vinkje aan. En dan is het Nieuwkomer nee. Dat is tegenstrijdig. Of noem het "Recht op verlengd einde van de schaal"  ja / nee 

- laat dit veld al in de sectie naar voren komen, niet pas als het het open geklikt hebt.

- en laat dit veld makkelijker naar voren komen op overzichten. op die manier kun je beter controleren en in 1 oogopslag zien of iemand daadwerkelijk een nieuwkomer is of niet. 

 

 

 

Bert2
CONTRIBUTOR *
door Bert2

klopt wij doen het ook altijd handmatig 330 van de 450 medewerkers klopt niet Visma belooft veel alle cao aanpassingen zouden door hun worden gedaan ? Vrijdag vanaf 10 uur gebeld was de eerstvolgende in de rij en om 12.15 uur was het opeens stil verbinding verbroken ??