Mijn Communities
Help

Overgang naar Visma Connect

door Sabine Koelewijn (Bijgewerkt ‎30-05-2024 08:52 door Sabine Koelewijn VISMA )

Vanaf september gaan we onze authenticatie-omgeving van PingID overzetten naar Visma Connect. Dit heeft vanaf 1 september 2024 alleen impact op de onyouforce accounts (dus de gebruikers die inloggen met @onyouforce.com en niet met het zakelijke e-mailadres/Single Sign On). Vanaf Q4 2024 vragen we je om eenmalig een wijziging door te voeren in de Single Sign On configuratie. Meer informatie over de aanpassing voor Single Sign On volgt later.

 

Waarom?

Met deze wijziging is er technisch veel meer mogelijk, waardoor wij een aantal nieuwe functionaliteiten aan kunnen bieden. 

 

Wat zijn jouw voordelen?

  • Als klant kan je straks zelf je Single Sign On configuratie beheren en ben je daarin niet meer afhankelijk van Visma | Raet. 
  • Meer keuzevrijheid voor de authenticatieapps: gebruikers kunnen zelf kiezen welke app zij gebruiken.
  • Straks kan je met één gebruiker inloggen bij zowel Youforce als de community en Mijn Visma Raet. 
  • Met Visma Connect kunnen we het proces voor de account activatie vereenvoudigen.
  • Voor jou als beheerder: wij kunnen in Gebruikersbeheer de activatie voor accounts toevoegen. Dit hoeft dan niet meer in Youforce Account Beheer, maar kan direct vanuit de detailpagina van de gebruiker. 



Wat betekent dit voor jouw organisatie?

De overgang zal grotendeels aan onze kant liggen. De impact voor jouw organisatie is met name de communicatie (waar wij je mee gaan helpen om de overgang voor iedere gebruiker zo helder en soepel mogelijk te laten zijn) en is afhankelijk van de manier waarop er momenteel wordt ingelogd.

 

Gebruiker logt in met onyouforce account

 

  • Beheerder informeert gebruikers over de verandering
  • Gebruikers krijgen tijdens dit proces duidelijke communicatie zodat ze de stappen zelf kunnen doorlopen
  • Gebruikers moeten eenmalig een nieuw 2FA apparaat koppelen 
  • Gebruikers moeten eenmalig het account opnieuw activeren met de code die zij in de mail ontvangen

 

Gebruiker logt in met Single Sign On

 

  • Gebruikers merken geen verschil
  • ICT afdeling moet SSO configuren op de configuratiepagina van Visma Connect. Deze wijziging zal in  2024-Q4/2025-Q1 doorgevoerd moeten worden. 



Wat doen wij?

  • Wij informeren jou via de community over de laatste updates
  • Wij maken een video voor de gebruiker waarin de stappen voor de onyouforce gebruikers worden toegelicht
  • Wij zorgen voor instructies om met de gebruikers te delen
  • Wij nemen contact met jou op als je gebruik maakt van Single Sign On zodat we je mee kunnen nemen in de wijzigingen in de configuratie

 

Wat doe jij?

  • Jij informeert jouw gebruikers over de aankomende wijzigingen eventueel met behulp van de handleiding en de video.
  • Jij neemt contact op met de ICT afdeling (intern en/of extern) wanneer jouw organisatie gebruikmaakt van Single Sign On zodat zij alvast weten dat er een wijziging aan komt en dit in kunnen plannen. 

 

Wil je als één van de eerste in dit proces meegenomen worden en dit eerst met een kleine groep gebruikers testen binnen jouw organisatie voor 1 september? Word onderdeel van onze pilot groep! Voor interesse stuur een mail naar sabine.koelewijn@visma.com 

15 Opmerkingen
L Weegenaar
CHAMPION *
door L Weegenaar

@Sabine Koelewijn  heb je een indicatie wanneer de video's verwacht worden ?

door Sabine Koelewijn

@L Weegenaar, Dit zal uiterlijk begin augustus zijn. Op dit moment is het team nog aan het ontwikkelen en daarbij kunnen er nog details aangepast worden. We willen met de video ervoor zorgen dat deze details kloppen, vandaar dat deze nog niet beschikbaar is. 

Andrea Hulstein
CHAMPION *
door Andrea Hulstein

@Sabine Koelewijn, is er een manier waarop ik kan achterhalen wie via @onyouforce.com inloggen?

 

WL Janneke Slabbers
CONTRIBUTOR **
door WL Janneke Slabbers (Bijgewerkt ‎04-06-2024 15:32 door WL Janneke Slabbers )

@Sabine Koelewijn , Het account van de Sandbox is een @onyouforce account, regelt VismaRaet dit en zo ja is daar dan ook een vrije keuze in authenticatie app?

 

 

door Sabine Koelewijn

@Andrea Hulstein, Op dit moment is dat nog per gebruiker in Youforce Account Beheer, vanaf volgende week in Gebruikersbeheer. Wij willen de komende periode nog gaann werken aan een rapportage met daarin de informatie uit Gebruikersbeheer. Maar ik kan hier nog geen datum aan geven. 

door Sabine Koelewijn

@WL Janneke Slabbers, Ja, dit geldt voor alle klantomgevingen en we zullen dit ook voor alle klantomgevingen activeren. Je zult wel zelf jouw gebruiker opnieuw moeten koppelen. En ja, daarbij heb je als gebruiker ook vrije keuze in de authenticatie app. 

Andrea Hulstein
CHAMPION *
door Andrea Hulstein

@Sabine Koelewijn begrijp ik het goed dat er dus een rapportage komt uit Gebruikersbeheer waarin ik kan zien wie er via @onyouforce.com inloggen?

door Sabine Koelewijn

@Andrea Hulstein ik kan nog geen belofte doen omdat nog moet blijken wat technish mogelijk is, maar we zullen het wel onderzoeken. 

Wim Boogaard
CHAMPION *
door Wim Boogaard

Beste @Sabine Koelewijn, als ik bovenstaande lees, begrijp ik dat het uitsluitend voor @onyouforce-gebruikers geldt. Sinds jullie aanpassing van vorige week hebben onze gebruikers een @onderwijsyouforce-account. Dus de omzetting van Ping naar VismaConnect geldt niet voor onze organisatie c.q. onze gebruikers. Is deze stelling juist? 

door Sabine Koelewijn

Hoi @Wim Boogaard

Dat is inderdaad correct. Voor klanten met een @onderwijsyouforce account gelden de wijzigingen vanaf september niet. 

Carola de Vries1
CONTRIBUTOR ***
door Carola de Vries1

Wij zijn niet blij met de timing.

Het is voor ons dan nog zomer vakantieperiode. Wij hebben al zoveel moeite gehad om onze medewerkers de vorige keer gekoppeld te krijgen. Wij verwachten een storm aan vragen. Dat is echt niet fijn tijdens de vakantieperiode. 

Ik zie op dit moment ook geen mogelijkheid om met de Pilot mee te doen.  

door Sabine Koelewijn

Hoi @Carola de Vries1

Bedankt voor je bericht. We zijn intern in overleg om dit uit te stellen tot halverwege september (bijvoorbeeld 18 september) zal dit voor jullie beter zijn? We kunnen niet veel meer schuiven, maar we hopen jullie hiermee toch tegemoet te kunnen komen. 

 

Daarnaast verwachten we dat deze overstap niet vergelijkbaar is met de overstap van een paar jaar terug. Toen werd de tweefactorauthenticatie voor het eerst geintroduceerd en was het nog niet zo bekend, inmiddels wordt het voor bijna alle applicaties gebruikt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je alsnog vragen kunt krijgen. Daarom willen we jullie hier zo veel mogelijk in helpen. Dit door een video van het proces voor de gebruikers en we willen een veelgestelde vragen pagina en handleiding maken. 

Carola de Vries1
CONTRIBUTOR ***
door Carola de Vries1

@Sabine Koelewijn Dank voor je bericht, alle uitstel is in deze welkom voor ons. Geeft ons wat meer lucht.  Is het ook mogelijk dat jullie, een paar dagen voor de overgang een pop up plaatsen dat dit eraan zit te komen, en waar de medewerkers de filmpjes kunnen vinden.   Wij hebben uiteraard onze eigen uitleg :-). 

 

WSchoo
CONTRIBUTOR **
door WSchoo

@Sabine Koelewijn, is het mogelijk om voor de medewerkers af te dwingen dat zij enkel voor de Microsoft Authenticator kunnen kiezen? 

WSchoo
CONTRIBUTOR **
door WSchoo

@Sabine Koelewijn en nog een vraag, zijn de instructies voor de medewerkers al beschikbaar?