Mijn Communities
Help

Nieuw: De AI assistent praat nu direct met jouw administratie

door sanderdercksen (Bijgewerkt ‎07-10-2026 13:31 door sanderdercksen VISMA )

Waar de AI assistent voorheen vooral hielp bij vragen over de handleiding en 'hoe-werkt-het'-vragen, zetten we nu een grote stap voorwaarts. Vanaf nu werkt de assistent net een stukje slimmer: direct gekoppeld aan de data in jouw administratie!

Dat betekent dat je niet alleen antwoord krijgt op procesvragen, maar dat de assistent ook gegevens ophaalt, patronen herkent en acties voor je kan uitvoeren.

sanderdercksen_4-1790935417722.png

Wat kun je vragen?

Een paar simpele voorbeelden van wat je nu kunt vragen:

• Inzicht in werkkapitaal: "Toon mijn liquiditeitsprognose voor deze maand op basis van openstaande inkoop- en verkoopfacturen, inclusief vervallen posten."

• Slimme afwijkingsdetectie: "Zijn er inkoopfacturen of declaraties met opvallende of vage omschrijvingen die extra aandacht nodig hebben?"

• Snelle audit-checks: "Geef een overzicht van journaalposten met opvallend ronde bedragen die handmatig zijn geboekt."

Niet alleen lezen, maar ook doen! 

De Assistent kan op jouw verzoek ook acties uitvoeren. Het bijzondere hierbij is dat de Assistent zelf interpretaties maakt en de logica van jouw administratie begrijpt. Snapt de Assistent dat er bepaalde verplichte velden nodig zijn? Dan zoekt hij zelf de best passende optie en legt deze ter controle aan je voor. 

Een voorbeeld uit de praktijk:

Jij vraagt: "Maak een nieuwe grootboekrekening aan voor Kantoorkosten onder de categorie Operationele Kosten."

De assistent denkt mee:

• "Om de juiste rubriek voor 'Operationele Kosten' te bepalen, haal ik de bestaande klassen op. Ik zie dat gelijksoortige rekeningen de klasse 'WVOVBDRKST' gebruiken. Die voeg ik toe."

• "Voordat ik de rekening definitief aanmaak: wil je nummer 4710 gebruiken, of zal ik een ander vrij nummer in de reeks voorstellen?"

Zo behoud je als gebruiker altijd de volledige controle en eindverantwoordelijkheid, terwijl de Assistent het uitzoekwerk en de administratieve handelingen van je overneemt!

In-/uitschakelen Assistent en toegangsbeveiliging

Veiligheid staat voorop. De Assistent past uiteraard toegangsbeveiliging toe, maar doet dit op vensterniveau. Dit wijkt af van de gedetailleerde toegangsbeveiliging waarbij specifieke velden binnen een venster kunnen worden uitgesloten. Omdat de beveiliging op vensterniveau werkt, gaan we hier als volgt mee om:

• Administraties zonder toegangsbeveiliging: De vernieuwde Assistent wordt hier standaard ingeschakeld, zodat je direct van start kunt gaan.

• Administraties met toegangsbeveiliging: Je behoudt zelf de volledige controle. Je kunt de toegang voor de Assistent handmatig inschakelen via het venster Functionaliteit in-/uitschakelen.

Je kunt de toegang tot data in de Assistent op elk gewenst moment uitschakelen via het venster Functionaliteit in-/uitschakelen. De Assistent blijft in dat geval gewoon beschikbaar voor al je vragen over de handleiding en procedures.

sanderdercksen_3-1790935106454.png