Mijn Communities
Help

Nieuw: Betaallinks in eAccounting

door Kai Lin Kloet (Bijgewerkt ‎30-06-2025 13:37 door Kai Lin Kloet VISMA )

Met trots presenteren wij de betaallinks in eAccounting. Met deze nieuwste update wordt het gemakkelijker om je klanten te laten betalen door middel van de betaallink in de factuur!  

Wat is het?

Betaallinks zijn hyperlinks in eAccounting die jouw klanten naar een online betaalomgeving brengen voor directe betaling. Deze links worden in de factuur e-mail verzonden en zijn ook beschikbaar als scanbare QR-code op de factuur.

KaiLinKloet_0-1749110272046.png

Er zijn echter een paar uitzonderingen

• Verkoopfacturen waarbij automatische incasso is gemarkeerd
  • Verkoopfacturen waarbij de debiteur als betalingsvoorwaarde “Contante betalingen” heeft ingesteld
  • Verkoopfacturen die via snelle factuurinvoer vanuit Boekhouding - Boekstukken zijn ingevoerd
  • Credit verkoopfacturen

Een betaallink blijft tot 30 dagen na de initiële vervaldatum van de openstaande post actief. Zodra een openstaande post via de betaallink wordt betaald, wordt de factuur automatisch afgeboekt op een tussenrekening, waarmee de openstaande post direct wordt gesloten. De tussenrekening boek je eenvoudig weer af wanneer je de uitbetaling van de bank ontvangt. 

Hoe werkt het?

Om gebruik te maken van de betaallinks, moet je deze functie activeren in eAccounting. Ga naar Instellingen - Bedrijf - Facturering. Kies de Schakel in knop om Verkoopfacturen verzenden met betaallinks te gebruiken. Voer je bedrijfsgegevens in de onboarding wizard in. Voor meer informatie ga naar de webhelp. 

Nadat de activatie geslaagd is, krijg je in Verkoop - Verkoopfacturen een Betaallinks-tab. Hier kan je bijhouden hoeveel er gefactureerd is en hoeveel percentage en geld ontvangen is met de betaallinks.

KaiLinKloet_1-1749110272081.png

Daarnaast kan je zien of jouw factuur door je klant geopend en betaald is. 

KaiLinKloet_2-1749110272080.png

Je kan ervoor kiezen om je klanten met Visa Mastercard en/of iDEAL te laten betalen. En als laatste betaal je alleen per gebruik, alleen als jouw klant ervoor kiest om met een betaallink te betalen. 

Betaalmethode                                                    Tarief

iDEAL                                                                       €0,33

Creditcard: Persoonlijke kaarten (EU)                1,8% + € 0,25

Creditcard: Zakelijke kaarten (Buiten de EU)    2,9% + € 0,25

Overige belangrijke informatie: 

• Het geld dat via de betaallink is betaald, wordt ongeveer 2 tot 3 werkdagen na de betaling op jouw rekening gestort.
  • Een betaallink blijft tot 30 dagen na de vervaldatum van de openstaande post actief. 
  • Als het bedrag wat betaald moet worden via de betaallink, wijzigt door correcties, creditnota's of deelbetalingen, past de betaallink zich aan dit gewijzigde bedrag.
  • Voor verkoopfacturen die worden afgeboekt als Niet-inbare vordering wordt de betaallink op het platform verwijderd.

Voor meer informatie over de activatie van de betaallinks, bekijk deze video. 

We horen graag jouw feedback over deze nieuwe functies en werken intussen voortdurend aan verdere verbeteringen voor eAccounting!

6 Opmerkingen
Sander Kreuze
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Sander Kreuze

In de pilot periode heb ik deze functie al enige tijd kunnen testen en ik kan je zeggen: een groot gemak!

De klant opent de link in de email of opent de camera van telefoon en scant de QR op de factuur en kan de betaling afronden. 

Wat mij opvalt is dat de betalingen via deze manier sneller maar vooral veel soepeler verlopen omdat de foutkans minimaal is, zo kunnen er geen fouten meer gemaakt worden in: naam, IBAN, factuurnummer, bedrag.

De QR kan bij een herinnering ook nog gebruikt worden mits deze binnen de 30 dagen na de initiële vervaldatum van de oorspronkelijke factuur gebruikt wordt.

Ik wens iedereen heel veel plezier met deze nieuwe functionaliteit!

gearup
CONTRIBUTOR *
door gearup

zeker een handige upgrade, geen gedoe meer met verkeerde omschrijvingen, echter vind ik als startende zzp wel lastig om de verkoopfacturen er op af te stemmen.

Verkoop factuur wordt wel geboekt als zijnde betaald omdat het via het linkje/qr code gaat, echter bij de kas en bank transacties komt het niet overeen omdat er 0,33 cent in mindering wordt gebracht, dit had ik niet als ik los betaalverzoek erbij deed van de bank, die bank en transactie kosten komen bij huidige bank per maand die ik dan voor mij makkelijker kan weg boeken in het boekhoud programma.

Tips zijn welkom zodat ik de bank transactie juist kan afstemmen met bijpassende verkoopfactuur ( die al geboekt is)

Greetz Gearup 

Sander Kreuze
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Sander Kreuze (Bijgewerkt ‎23-06-2025 23:03 door Sander Kreuze )

Je ontvangt een totaalbedrag op je bankrekening en je ontvangt een uitbetalingsrapport in pdf per email.

Verkoopfactuur is al als betaald aangemerkt

De verkoopfactuur is al als betaald aangemerkt, deze is al afgeboekt naar 1250 Tussenrekening betaallinks, deze boeking gaat automatisch.

Bankontvangst

Het bedrag dat je ontvangt op de bank moet je splitsen in 2 boekingsregels:

• 1250 Tussenrekening betaallinks
  • 4990 Kosten betaallinks.

De bedragen vind je terug op het uitbetalingsrapport.

Ik heb hiervoor een boekingssjabloon aangemaakt die je vervolgens kan kiezen tijdens het verwerken van de bankontvangst.

Instellingen boekingssjabloon Zettr:
Boekingssjabloon Zettr.png

gearup
CONTRIBUTOR *
door gearup

Helemaal duidelijk en gelukt!!

Echter na enige tijd kom ik via klanten en nu ook zelf erachter dat de betaallink geen ideal functie er meer in heeft staan alleen visa,  is er wat veranderd of storing want klanten melden zich dat het niet lukt?

door Kai Lin Kloet

Beste @gearup,

Fijn dat het gelukt is!

Er is op dit moment geen storing bekend, wel kan je verschillende betaalmethodes aangeven in de widget van Betaallinks (zie de webhelp voor meer informatie). Het kan zijn dat de methode voor iDEAL niet aanstaat, waardoor alleen de betaalmethode Mastercard/VISA te zien is. Mocht dit wel goed staan en het probleem zich nog steeds voordoen. Neem dan even contact op met onze klantenservice, zij kunnen onderzoeken wat er precies aan de hand is. 

Met vriendelijke groet,

Kai Lin 

Nina Kouvelt
CONTRIBUTOR ***
door Nina Kouvelt

Betaallink kan niet wanneer het bedrijf een v.o.f. is volgens Zettr. ?