annuller
Viser resultater for 
Søg i stedet efter 
Mente du: 
Mine områder

Sign in

Log på eller lav en ny bruger for automatisk at få relevante områder

Sådan tilsikrer du korrekt indberetning af feriepenge til Fonden

(updated by Isabella Serritzlev VISMA ‎04-09-2020 10:17 )

Vil du gerne tilsikre, at Visma Enterprise indberetter det rigtige beløb af din virksomheds indefrosne feriepenge? Så læs med her.

Disse korrektionslønarter skal du bruge

Medarbejdere, der får ferie med løn

Visma Enterprise indberetter jeres indefrosne feriepenge den 30. september 2020. Vil du tilsikre, at der bliver indberettet det korrekte beløb, kan du tjekke op på, hvorvidt saldi er korrekt i rapporten ‘Hensættelse til feriefond’. Er der brug for at korrigere bruttoferiepengene fra overgangsordningen skal det ske inden den 28. september 2020.

Du skal bruge en af følgende variable lønarter for at korrigere i bruttoferiepengene:

• Lønart 54020 - Rettelse Fonden (m/løn)-  Medarbejdere som har ferie med løn
  • Lønart 510 - Saldokorr.  feriedage/kr. år -1 - Lønart til gl. ferielov - Tidligere ferieår, såfremt feriepenge skal tillægges gl. ferielov. 
  • Variabel lønart ‘601 - Ferietillæg’ korrigeres med beløb og 0(nul i dage) samt optjeningsåret. Såfremt at ferietillæg skal tillægges gl. ferielov.

Bruger du en af ovenstående lønarter, bliver positive beløb sendt til fonden, imens negative beløb bliver trukket fra fondens hensættelser.

Bogføring af korrektionen

Kontering af Lønart 54020 - Rettelse Fonden (ferie m/løn) bogføres via lønart 54997 - Opsparing FOND korrektion, lønarten skal oprettes i debet og kredit.

community artikel.JPG

Sådan tilrettes kontoplanen med nye lønarter

1. Klik på Opsætning / Kontoplan / Kontoplan
  2.  Vælg den kontoplan, hvor lønarten skal konteres
  3. I højremenuen vælges kontoplanlinie
  4. Klik på Ny
  5. Udfyld felterne
  6. Klik på OK.

Medarbejdere med feriegodtgørelse 

Har du medarbejdere med feriegodtgørelse, kan du korrigere feriepenge fra overgangsordningen ved at anvende nedenstående variable lønart:

• 54001 - Rettelse fond U/løn - Medarbejdere som har løbende feriegodtgørelse

Bruger du denne lønart bliver positive beløb sendt til Fonden, imens negative beløb bliver fratrukket Fondens hensættelser.

Feriedage til Fonden

Visma Enterprise indberetter 24,96 feriedage på medarbejdere, der har været ansat i hele overgangsperioden, til Fonden. Selvom medarbejderne er berettiget til 25 feriedage, har det ingen betydning, at der “kun” oplyses 24,96 til Fonden, da feriedagene ikke bliver anvendt af Fonden.

Udbetaling af de indefrosset feriepenge

TIl oktober kan medarbejdere anmode om at få udbetalt tre ud af de fem ugers indefrosset feriepenge. Får medarbejdere ikke søgt om at få feriepengene udbetalt inden den 1. december 2020, bliver de stående og vil først blive udbetalt, når medarbejderen går på pension eller af andre grunde forlader arbejdsmarkedet.

Oplever nogle medarbejdere, at få et forkert beløb udbetalt, skyldes det, at indberetningen af medarbejdernes tilgodehavende sker efter, at Fonden har udregnet, hvad landets medarbejdere skal have udbetalt af indefrosne feriepenge. Denne udregning foretager Fonden på baggrund af skattemyndighedernes indkomstregister, hvor der kan være to fejlkilder:

1. Har man holdt ferie i perioden 1. september 2019 til 31. marts 2020 – har man ikke optjent feriepenge, som kan resultere i, at man får for meget udbetalt.

2. Sparer man op til pension og trækker det fra i skat, kan det resultere i, at man får for meget udbetalt.

11 Kommentarer
CONTRIBUTOR ***

Hold da op!!! "Sparer man op til pension og trækker det fra i skat, kan det resultere i, at man får for meget udbetalt" ... "har man holdt ferie i perioden..." !! Det er jo helt ude i skoven.

Hvorfor i himlens navn bruger fonden ikke de indberetninger, der kommer fra virksomhederne til beregningen - i stedet for at beregne ud fra skattemyndighedernes indkomstregister??? det giver jo slet ingen mening. Hvem har IKKE holdt ferie, og hvor mange har ikke indbetalt til pension! Det bliver jo hovedreglen, at beregningen af de 3 ugers ferie bliver forkert - ikke undtagelsen... 😤🙄🤥

Men tak for info!! 😉

CONTRIBUTOR ***

Hej - undskyld - jeg er vidst lige tabt. Jeg er med på, for en sikkerhedsskyld at skulle sikre at beregningen af de indefrosne FP er korrekte, men

"For at Visma Enterprise kan indberette det rigtige beløb af jeres indefrosne feriepenge den 30. september 2020, skal du korrigere bruttoferiepengene fra overgangsordningen inden den 28. september 2020. " Hvorfor skal jeg så korrigere - eller læser jeg blot opslaget forkert?

CONTRIBUTOR ***

Jeg læser det sådan, at hvis du har brug for at korrigere beregningen, og gerne vil have, at Visma indberetter korrekt beløb, så skal du have korrigeret inden den 28. september... 🙂 men om det er dig eller mig, der tolker korrekt, skal jeg ikke kunne sige 🙂

VISMA

Hej Gitte 

I har mulighed for at korrigere i fonds feriepengene indtil d.28/9 hvis I har noget der skal rettes. 

Det er ikke noget I skal gøre hvis lønnen har kørt korrekt på jeres medarbejdere i overgangsperioden. 

Stella

Customer Care

CONTRIBUTOR ***

Jeg har fået oplyst af jeres support, at man kan korrigere/efterregulerer Fonds feriepenge til og med december løn, blot man bruger dato før 1/9-2020, så hvor kommer datoen 28/9 fra?

VISMA

Hej Mette

Vi indberetter Fonds feriepengene den 30/9 og derfor skal alle korrektioner være lavet inden den 28/9 så vi kan nå at få dem med inden vi indberetter. 

Beklager hvis du har fået noget andet at vide via vores support. 

Stella

Customer Care 

CONTRIBUTOR ***

men man kan jo indberette Fond feriepenge indtil d. 31/12-2020, hvordan skal det så gøres efter d. 30/9, hvis I som lønservice ikke gør det?

jeg har fx bonus udbetaling for 2020 i december og kender ikke beløbet før, så det var i den forbindelse, at jeg fik oplyst, at I indberetter til og med december løn

CONTRIBUTOR ***

Hej Mette - og vi har også overenskomster der ikke er færdig behandlet endnu, men hvor efterreguleringen går tilbage til 1. april. Så som du har vi også problemer med at kunne nå det før 28/9 - DJØF ovk er slet ikke set endnu i forslag - så kommer det da ikke med 😞

VISMA

Hej Mette og Gitte

I kan godt regulerer det over for medarbejderen i lønnen, men feriepengene skal I manuelt indberette til Fonden, det gør Visma ikke efter den 30.9.2020.

Stella

Customer Care

CONTRIBUTOR *

Hej 

Hvis vi har lønvurderinger der skal tilbage reguleres til 01.04.2020 - bliver beløbet til fonden så opdateret - så jeg kan tage forskellen på det indberettede pr. 30.09.2020 og det nye beløb og indberette det til fonden eller hvordan gør man det ?

Hej @Schunck,

Hvis du retter i september måned, så bliver det automatisk opdateret 🙂