Mine områder
Hjelp

Ny presisering fra skatteetaten - refusjoner fra NAV og beregning av arbeidsgiveravgift

av Ivar Grøndahl1 (Oppdatert ‎06-11-2023 11:57 av Ivar Grøndahl1 VISMA )

I 2023 er det innført 5 % ekstra arbeidsgiveravgift på lønnsinntekter over 750 000 kroner. 

 

For arbeidsgivere som forskutterer sykepenger, foreldrepenger mm, skal det i 2023 beregnes ordinær arbeidsgiveravgift, og 5 % ekstra arbeidsgiveravgift når samlet ytelse overstiger grensen på 750 000 kroner ved forskuttering av ytelsene.

 

Hvordan påvirker refusjon fra NAV ekstra arbeidsgiveravgift?

Det har vært uklart hvordan refusjoner av ytelser fra NAV skal påvirke beregningen av ekstra arbeidsgiveravgift. 

 

I veiledningen til a-meldingen er det forutsatt at det er beregnet ekstra arbeidsgiveravgift for de forskutterte ytelsene for å kunne trekke fra refusjonen fra Nav i grunnlaget for ekstra arbeidsgiveravgift.

 

Skatteetaten sier at forutsetningen, slik den er formulert i veiledningen til a-ordningen, kan ha ført til at arbeidsgiver i enkelte tilfeller ikke har redusert grunnlaget med riktig beløp. Veiledningen til a-meldingen vil bli rettet.

 

For deg som bruker Payroll eller Visma Lønn beregnes det 5 % ekstra arbeidsgiveravgift slik skatteetaten nå har presisert. Det betyr at du har redusert grunnlaget med riktig beløp.

 

Eksempel fra skatteetaten

I april er det ikke beregnet ekstra arbeidsgiveravgift. I juli mottas 30 000 kroner i refusjon for april. I juli er 20 000 kroner av lønnsinntekten grunnlag for ekstra arbeidsgiveravgift.

 

I juli skal:

  • innslagspunktet justeres med hele refusjonsbeløpet på 30 000 kroner, hele
  • refusjonsbeløpet på 30 000 kroner trekkes fra i ordinært arbeidsgiveravgiftsgrunnlag,
  • fradraget i grunnlaget for ekstra arbeidsgiveravgift begrenses til det grunnlaget som har inngått i beregning av ekstra arbeidsgiveravgift så langt i året, dvs. 20 000 kroner

 

Refusjon 2023

Inntekt

Innslagspunkt

Aga

Grunnlag ekstra aga pr mnd

Grunnlag ekstra aga hittil 2023

fra juridisk enhet

januar - juni

 

660 000

     

lønn juli

110 000

770 000

110 000

20 000

20 000

refusjon april

 

740 000

-            30 000

-          20 000

0

lønn august

110 000

850 000

110 000

100 000

100 000

 

Høstens fagkonferanse med årsavslutning

Oppdater deg på nye og endrede regler i 2023 og 2024 og hvordan du håndterer årsavslutning korrekt på høstens fagkonferans

 

6 Kommentarer
livHoseberg
CONTRIBUTOR **
av livHoseberg

hvor kommer denne informasjonen fra ? jeg finner ikke noe offisielt fra skatteetaten?

av Ivar Grøndahl1
Nina Sivertsgård
CHAMPION *
av Nina Sivertsgård

Hei. Jeg forstår ikke disse tallene jeg... Det er jo 5% på overskytende av 750.000.-. Da er vel ekstra AGA = 5% av 20.000.- = 1.000.- i dette eksempel?...

av Ivar Grøndahl1

Hei. Det er grunnlaget og ikke utregnet 5 % aga.... Har "korrigert overskriften" i tabellen. Tusen takk for at du gjorde oss oppmerksom på tolkningen. 👍 /ivar

Cecilie Willard
CHAMPION *
av Cecilie Willard

Oppdateres dette automatisk i Huldt & Lillevik også?

av Ivar Grøndahl1

Skal være korrekt i H&L også.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"