- Als nieuw markeren
- Als gelezen markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Printervriendelijke pagina
- Ongepaste inhoud melden
Activa afvoeren/desinvesteren
- 17 Antwoorden
- 2 kudos
- 2523 Weergaven
Het proces van desinvestering wordt toegepast voor het afvoeren van een activum. Dit kan om verschillende redenen noodzakelijk zijn, waaronder:
- Einde van de levensduur van het activum
- Verkoop van het activum
- Diefstal van het activum
- Onbruikbaarheid van het activum
Let op: Het is ook mogelijk een activum tegen te boeken, wat inhoudt dat de eerdere transacties worden teruggedraaid (tegengeboekt). Dit kan bijvoorbeeld worden toegepast wanneer een activum foutief was geactiveerd.
Procedure voor het desinvesteren
1. Desinvesteringsmethoden
Controleer of de gewenste desinvesteringsmethode beschikbaar is
- Open het venster Desinvesteringsmethoden
- Controleer of de gewenste methode beschikbaar is en de juistheid van de gekoppelde grootboekrekening.
2. Uitvoeren desinvestering
- Open het venster Vaste activa
- Selecteer het activum dat afgevoerd gaat worden
- Kies Acties/Desinvesteren
- Selecteer de gewenste datum voor de desinvestering. De periode wordt overeenkomstig de datum geselecteerd, indien gewenst kan de periode nog worden gewijzigd.
- (Optioneel) Voer de waarde in waarvoor het activum is verkocht.
- Selecteer de gewenste desinvesteringsmethode
- Indien nodig, markeer de optie Afschrijven voor desinvestering om afschrijvingen tot de geselecteerde periode te genereren.
- Vermeld de reden van desinvestering
- Bevestig met Ok
Journaalposten
Rekening |
Debet |
Credit |
---|---|---|
Rek. winst/verlies | Het verlies (boekwaarde - opbrengsten, indien de boekwaarde groter is dan het opbrengsten) of 0,00 | De winst (opbrengsten - boekwaarde, als de boekwaarde kleiner is dan de opbrengsten) of 0,00 |
Rek. vaste activa | 0.00 | Aanschafkosten |
Rek. cumulatieve afschrijvingen | Bedrag cumulatieve afschrijvingen | 0.00 |
Rek. opbrengsten* | Bedrag opbrengsten | 0.00 |
Na het uitvoeren van de desinvestering moet het geregistreerde waardebedrag, dat tijdens de desinvestering is ingevoerd, formeel als verkooptransactie worden geboekt.
Initieer hiervoor de standaardprocedure voor het maken van een verkooptransactie en gebruik dezelfde grootboekrekening die is gekozen tijdens de desinvestering (rekening Opbrengsten).
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Als bladwijzer markeren
- Markeren
- Afdrukken
Hallo Sander, dank voor dit duidelijke verhaal. Kun je nog iets zeggen over in welke periode(n) de journaalposten gemaakt worden?
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
@Ernst Bronner - Databas BV de periode zoals geselecteerd bij het desinvesteren. Ik heb in de stap bij het kiezen van de datum nu specifiek toegevoegd, dat de periode overeenkomstig de datum wordt voorgesteld en desgewenst nog kan worden aangepast.
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
Beste Sander,
Ik lees onderstaande in dit stuk:
Let op: Het is ook mogelijk een activum tegen te boeken, wat inhoudt dat de eerdere transacties worden teruggedraaid (tegengeboekt). Dit kan bijvoorbeeld worden toegepast wanneer een activum foutief was geactiveerd.
Als ik dus Acties/Batch Tegenboek kies, wordt dan alles tegen geboekt dus ook de al reeds afgeschreven bedragen?
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
Hoi @Mark de Hoon Klopt, alle transacties op het activum worden tegengeboekt. Het gaat hier overigens niet om de actie "Batch tegenboeken" maar om "Tegenboeken". Die eerste zit in het venster Journaaltransacties, terwijl die laatste zit in het venster Vaste Activa.
Let op: wees voorzichting met deze optie wanneer je een activum in de migratiemodus hebt geactiveerd (tijdens de overgang van het oude systeem naar Visma Net). De gemigreerde transacties worden welliswaar tegengeboekt, echter de originele transacties zijn nooit verwerkt als journaaltransactie door de migratiemodus.
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
Hoi @sanderdercksen ,
De correctie is gelukt en alles is tegen geboekt inderdaad, dat gaat goed.
Nu heb ik het originele bedrag aangepast en deze wil ik dan opnieuw activeren en dus erop afschrijven, maar ik zie deze niet meer in de activa module onder "Aankopen activeren" tevoorschijn komen, wat wel zou moeten toch?
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
@Mark de Hoon bedoel je dat je een nieuwe boeking hebt gemaakt op de activa-tussenrekening?
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
@sanderdercksen , nee ik heb geen nieuwe boeking gemaakt, ik heb de originele boeking aangepast.
Hoe kan ik een bestand meesturen waarin ik het kan laten zien, want de schermafbeeldingen die ik maak zijn onscherp.
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
Je kunt de afbeelding anders mailen naar sander.dercksen@visma.com wellicht dat de afbeelding dan beter doorkomt.
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
Beste Sander,
Er is een activum geboekt op een foutieve grootboekrekening. Ik begrijp dat ik dan eerst moet desinvesteren voordat ik het opnieuw kan activeren. Echter als ik via het scherm vaste activa op het desbetreffende activum klik heb ik bij acties alleen de keuze van opnieuw activeren, de rest is licht gekleurd en dus niet bruikbaar. Wat te doen?
Met vriendelijke groet,
Martin
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
Hoi @Martinair kun je dan niet beter kiezen om het activum geheel tegen te boeken? Wanneer je alleen de keuze hebt voor "Opnieuw activeren", betekent dit dat je het activum eerder hebt "Onderbroken".
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
Dag Sander, doe ik dat dan door tegen te boeken op de grootboekrekening of moet ik het dan tegenboeken op een ander plaats in het programma zodat die weer op de rekening komt aankopen activeren?
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
@Martinair ik bedoel inderdaad de Actie Tegenboeken in het activum.
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
Sander, ik denk dat ik je niet helemaal begrijp. Bij het activum kan ik dus alleen maar "opnieuw activeren" gebruiken of staat het dan op een andere plek?
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
@Martinair klopt, dat is gekomen doordat je eerder hebt gekozen voor "Onderbreken". Je zult dus eerst het activum weer moeten activeren, waarna je de tegenboeking kunt doen.
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
Sander dank je, erg mee geholpen met je antwoord.
Met vriendelijke groet,
Martin
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
Sander, toch nog een aanvullende vraag. De activa staan nu weer op grootboekrekening 2300 op de balans. Ze zijn ook zichtbaar bij "Aankopen activeren" echter op het moment dat ik een activum wil activeren, met een plusje, en op het moment dat ik het activum type wil ingeven verdwijnt het activum en is dus niet meer zichtbaar. Moet er nog een extra handeling plaatsvinden voordat de activa weer geactiveerd kan worden?
- Als gelezen markeren
- Als nieuw markeren
- Markeren
- Afdrukken
@Martinair waarschijnlijk heb je niet eerst bovenin gekozen voor het activumtype en afdeling? De werkwijze is om eerst bovenin het activum te markeren en het type en afdeling in te vullen. Dan verschijnt automatisch een regel aan de onderkant (deze hoef je dus niet met het plusje toe te voegen).