Minun alueeni
Apu
Anonymous
Entinen jäsen

Liikaa maksetun palkan korjaus

tekijä Anonymous

Hei

 

Miten Novan palkanlaskentaan korjataan väärin maksettu palkka?

Olen luonut korjauspalkkalajeja tulolajikoodilla "perusteeton etu".

Kirjasin näillä esim. palkkalaji:501 Tuntipalkan korjaus -16h á 10e yht. -160e. Palkka sisältää myös normaalin palkan, joten maksettava määrä jää positiiviseksi, kuten myös ennakkopidätys ja muut maksut. Tulorekisteri-ilmoitukseen ohjelma  laskee kuitenkin kaikki summat rahapalkkaan positiivisena yhteen.

Mitä teen väärin?

11 VASTAUSTA11
Anne Hämäläinen
CONTRIBUTOR *

tekijä Anne Hämäläinen

Huomasin saman. Menee tulorekisteri-ilmoituksessa oikein vain kun korjauksen tekee samalla palkkalajilla, jolla on myös plusmerkkisiä rivejä vähintään yhtä suurella summalla. Silloin täytyy myös alku- ja loppupäivät olla näillä riveillä täsmälleen samat.

Communityssä on julkaistu uutinen liittyen Tulorekisteriin ja tietojen korjaamiseen.

https://community.visma.com/t5/Visma-Nova-uutiset/Tulorekisteri-ja-tietojen-korjaaminen/ba-p/199716

 

Tällä hetkellä palkkatietoilmoitukselle yhdistetään ne rivit, joissa on sama palkkalaji, tulolaji ja ansainta-ajanjakso. Tietojen yhdistäminen palkkatietoilmoitukselle tulolajikohtaisesti on tutkinnassa.

 

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Hei

Ohjeessa, jonka löysin täältä on seuraava:

 

Jos korjaus tulee tehdä perusteeton etu / takaisinperintä -tiedoilla, tälle korjaustavalle ei Palkanlaskennassa ole tällä hetkellä tukea. Nämä korjaukset ilmoitetaan suoraan Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

 

Eli, kun olen maksanut palkkiota liikaa ja ko henkilölle ei makseta enää mitään, niin minä teen siis ainoastaan korjauksen suoraan tuonne tulorekisteriin?  Ymmärsinkö tämän oikein? Miten korjaan Netvisoriin ko henkilön palkkatietoihin, että onkin saanut vähemmän palkkiota, kuin on maksettu. 

Henkilö on palauttanut nettosumman takaisin. 

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Korjattavat palkkalajit on ansaittu jo joulukuussa, joten samat päiväykset eivät käy.

Ja pitäähän palkkaa jotenkin pystyä korjaamaan vaikka maksettavaa samaa palkkalajia ei olisikaan.

Virheitä sattuu....

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Hei!

 

Jostain luin, että viime vuoden palkkoja voi oikoa vielä käyttäen tulolajikoodia 408. Eli itse ainakin kirjaisin sen ihan palkkaennakkona ja vähentäisin sen niin. Pitäisi mennä läpi.

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Ei kai sitä palkkaennakkona voi vähentää? Helpoin tapa on ehkä vähentää suoraan tunneista ja kirjoittaa vapaaseen tekstiin selitys. Jos pitäisi maksaa esim 80t, maksatkin vain 64t.

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Kirjoittaisitko sitten lisäselitteeseen palkansaajalle tiedoksi, miksi on maksettu vähemmän tunteja?

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Kyllä, juuri niin.

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Korjaushan pitäisi tehdä suoraan tulorekisteriin, jos on maksettu liikaa, mutta joulukuuta ei voi vielä sinne korjata.

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Viesti lähti liian aikaisin. Tämä minusta aiheuttaa liikaa työtä olisi helppoa kertoa palkkalajilla. Selkeintä mielestäni. Tulorekisterin ohjeistuksessa on, että yksittäinen tulolaji ei saa mennä miinukselle. Tästähän on kysymys juuri siitä.

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Mielestäni 408( Nettopalkasta vähennettävä muu erä) käy vaan esim. palkkaennokoihin yms.
Eikä olisi oikea tuohon tarkoitukseen.

Sinulla ei ole yhtään suosikkia valittuna.