Mina produkter
Hjälp

Tilldela oplanerade pass

17-06-2019 09:21 (Uppdaterad 22-02-2021)
  • 0 Svar
  • 1 gilla
  • 1167 Visningar

Vid rapportering av frånvaro i kalender tex semester, så rekommenderas att man har kvar ursprungs passet på personalen.
Passet kommer då hamna under oplanerade pass högst upp i kalendern.
Här finns det två alternativ att tilldela det oplanerade passet till en ny medarbetare.

  1. Man kan välja att ta tag i passet genom att klicka och hålla ner musknappen på passet samtidigt som man dra det ner till den nya medarbetaren som skall överta det oplanerade passet.

  2. Man kan välja att markera det oplanerade passet och Tilldela det genom att klicka på knappen längst ner på sidan ( Tilldela ), och därefter välja den nya medarbetaren i rullistan som skall överta det oplanerade passet detta för att passet skall stanna kvar på ursprungspalatsen,
    som i mitt exempel nedan

 

Här markerar vi flera oplanerade pass från Buss Buss och väljer att Tilldela detta till Sara Olsson.

Anteckning 2019-06-17 083807 redigerad.png

 

Här har vi resultatet efter att vi tilldela dom oplanerade passen från Buss Buss till Sara Olsson.

Namnlös 1,2.png

 

OBS! Begränsning, inget stöd i funktionen för fler än ett pass per dygn

Skulle ni lägga en frånvaro på en dag som innehåller fler än ett planerat pass så behöver ni vara uppmärksamma när det oplanerade passet skapas upp efter ni lagt frånvaro. I TransPA finns bara stöd för att flytta upp dygnets första pass till oplanerade. Detta kan medföra att fel pass skapas upp och då behöver detta plockas bort av er för att inte felaktigt planeras ut på annan resurs. Därefter behöver ni själva skapa upp ett ersättningspass på annan resurs.

 

Så här kan det se ut när fel pass skapas upp i oplanerade pass:

Felaktigt pass i oplanerade vid sjuk del av dag, arbetspass två.JPG

När jag lägger till frånvaron i detta fall föreslås 8h med klockslag. Även om jag ändrar till de önskade 5,42h med samma starttid som dagens andra pass, 15:45 - 21:10, så kommer fel pass kopieras och skapas i oplanerade pass. Då behöver jag alltså ta bort det från oplanerade och skapa upp det korrekta passet på min nya resurs.

 

När vi byggde funktionen för ersättningspass så byggde vi inte in stöd för fler en ett möjligt pass per dygn, dessvärre. Vi kan hoppas att vi får utökat stöd i framtiden, men det har att göra med hur efterfrågad denna funktion är och blir från våra kunder.

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här