Mina produkter
Hjälp

Tilldela oplanerade pass

17-06-2019 09:21 (Uppdaterad 03-12-2025)
  • 0 Svar
  • 1 gilla
  • 1940 Visningar

Vid rapportering av frånvaro i kalendern, som exempelvis semester, rekommenderas det att ursprungspasset för personalen, i detta fall Erik Johansson, bibehålls i systemet. Det ursprungliga passet kommer då att placeras under "oplanerade pass" högst upp i kalendern. Här finns två alternativ att omfördela det oplanerade passet till en annan medarbetare.

Dra och släpp - Du kan överföra passet till en ny medarbetare genom att klicka och hålla ned musknappen på det oplanerade passet och sedan dra det till namnet på den medarbetare som ska ta över passet.

Tilldela via knapp - Du kan också markera det oplanerade passet och klicka på knappen "Tilldela" längst ned på sidan. Välj sedan den nya medarbetaren i rullgardinsmenyn för att överföra passet samtidigt som det förblir på den ursprungliga platsen i systemet.

Här visas ett exempel där flera oplanerade pass från Jonna Jönsson tilldelas till Erik Johansson 

IdaGunberg_1-1764773683290.png

Resultatet efter tilldelningen visar att de oplanerade passen har flyttats från Jonna Jönsson till Erik Johansson 

IdaGunberg_2-1764773737978.png

OBS! Begränsning, inget stöd i funktionen för fler än ett pass per dygn

Skulle ni lägga en frånvaro på en dag som innehåller fler än ett planerat pass så behöver ni vara uppmärksamma när det oplanerade passet skapas upp efter ni lagt frånvaro. I Transpa finns bara stöd för att flytta upp dygnets första pass till oplanerade. Detta kan medföra att fel pass skapas upp och då behöver detta plockas bort av er för att inte felaktigt planeras ut på annan resurs. Därefter behöver ni själva skapa upp ett ersättningspass på annan resurs.

Så här kan det se ut när fel pass skapas upp i oplanerade pass:

IdaGunberg_0-1764774359597.png

När jag lägger till frånvaron i detta fall föreslås 8h med klockslag. Även om jag ändrar till de önskade 5,42h med samma starttid som dagens andra pass, 15:45 - 21:10, så kommer fel pass kopieras och skapas i oplanerade pass. Då behöver jag alltså ta bort det från oplanerade och skapa upp det korrekta passet på min nya resurs.

När vi byggde funktionen för ersättningspass så byggde vi inte in stöd för fler en ett möjligt pass per dygn, dessvärre. Vi kan hoppas att vi får utökat stöd i framtiden, men det har att göra med hur efterfrågad denna funktion är och blir från våra kunder.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här