Mine områder
Hjelp

Ansettelsesform må legges inn på alle ansatte

27-01-2021 10:57 (Sist oppdatert 27-01-2021)
  • 28 Svar
  • 2 liker
  • 14044 Visninger

Fra Januar 2021 må alle ordinære og maritime arbeidsforhold rapporteres med type ansettelseform, enten fast eller midlertidig ansettelse i A-meldinga. Feltet finner du på hver ansatt under fanen Arbeidsforhold på Kartotek | Personer. 

 

ansettelsesform.JPG

 

Har du mange ansatte kan det være en tidkrevende jobb og du kan derfor kjøre ett av scriptene som er lagt ved i artikkelen her, mot din klientbase.

Dette setter "fast ansettelse" eller "midlertidig ansettelse" på alle ansatte, velg det scriptet av den ansettelses formen du har mest av. 

  

Her (side2) finner du A-ordningens definisjon på de to ulike ansettelsesformene.

 

 

Om du er i vår Cloud/HLasp må vi kjøre scriptet for deg, eller om du skulle ønske andre tilpasninger på scriptet, ta kontakt på support.hl@visma.com

 

Vedlagt ligger også en veiledning for hvordan scriptet kjøres.

Dersom du har mange klienter kan du kjøre scriptet mot alle klienter. 

 

 

Ofte stilte spørsmål: 

Jeg har lagt inn ansettelsesform på alle aktive ansatte, men får allikevel feil når jeg skal generere A-meldingen. Hva gjør jeg? 

 

Problemstilling 1: Ved enkelte tilfeller er det nødvendig å sette på haken for "Ta med i A-melding" for å tvinge arbeidsforhold med på A-meldingen. Denne haken skal normalt ikke stå på til vanlig, men vi ser ofte at den ikke fjernes etter A-meldingen er sendt. Når haken står på sendes arbeidsforholdet med i A-meldingen, selv om personen har sluttet for flere år siden. 

Løsning: 

Gå til Periodens lønn | A-melding, og fanen Verktøy. Klikk på knappen "Nullstill". Dette nullstiller haken på alle arbeidsforhold. Dersom du vet du må tvinge med et arbeidsforhold på denne A-meldingen, må du sette haken på igjen for de personene det gjelder, men da må du også legge inn ansettelsesform. 

Etter at haken er nullstillt, kan du forsøke å sende A-melding igjen. 

 

Hvis dette ikke fungerer kan du se veiledning for hvordan registrere manglende opplysninger på arbeidsforhold

 

Problemstilling 2: Det kan være du har personer som nylig har sluttet, eller som av en eller annen grunn skal rapporteres i A-meldingen. Siden disse personene rapporteres i A-melding for januar 2021, vil det kreves at også ansettelsesform legges inn på disse, selv om de har sluttdato bakover i tid.

Løsning: Gå til Kartotek | Personer, og inn på personen det gjelder. Under fanen Arbeidsforhold, skal nå det siste aktive arbeidsforholdet ligge øverst i historikken. Høyreklikk på dette arbeidsforholdet og velg "åpne og endre lukket arbeidsforhold".

Arbeidsforholdet legger seg nå under aktive arbeidsforhold slik at du kan fylle inn feltet som mangler, og lagre. Arbeidsforholdet legger seg tilbake i historikken.

Gjenta dette på alle personene du evt. får feilmelding på når du sender A-meldingen. Når alle er rettet kan du forsøke å sende A-meldingen din på nytt. 

 

Hvis dette ikke fungerer kan du se veiledning for hvordan registrere manglende opplysninger på arbeidsforhold

 

Jeg får feilmelding om at jeg må legge inn ansettelsesform på ansatte som har fått utbetalt feriepenger på første lønnskjøring i 2021. Må jeg fylle inn på disse også? 

 

Dersom arbeidsforholdet er avsluttet fra tidligere, og det kun er feriepenger som utbetales, kan du velge å sende A-melding for arbeidsforhold, og A-melding for lønn hver for seg. Dette gjør du ved å først generere en A-melding med hake for "kun arbeidsforhold" og sende inn denne. Når denne er godkjent, kan du sende en ny A-melding med hake for "utelate arbeidsforhold ved innsending".

 

Jeg får feilmelding om at jeg må legge inn ansettelsesform på ansatte som har sluttdato i 2020. Må jeg fylle inn på disse også?  Her kan det sendes inn en a-melding på kun arbeidsforhold for desember 2020, for å få rapportert sluttdatoen. Deretter kan de forsøke å sende inn på 2021.

 

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"