Mine områder
Hjelp

Funksjonalitet i den nye Autoinvoice-integrasjonen

03-09-2018 15:17 (Sist oppdatert 12-09-2018)
  • 8 Svar
  • 0 liker
  • 7358 Visninger

Når integrasjonen er aktivert, vil dere ha tilgang til de ulike funksjonene fra AutoInvoice fokusområdet til venstre eller fra Vis - AutoInvoice i topp-menyen i Mamut:


flytdiagram.JPG

Forklaring av flytdiagrammet og funksjonalitet:

Aktiver AutoInvoice brukes for å deaktivere AutoInvoice-integrasjonen, hvis det skulle være behov for det. Her kan dere også endre hvilken fakturarapport som skal benyttes som standard
ved aktivering av AutoInvoice på nye kunder, i feltet Utskriftsformat.

Ikke sendte dokumenter gir liste over fakturaer/kreditnotaer som ikke ennå er sendt. Hvis noe skulle gå galt ved sending til AutoInvoice, kan man her se informasjon om feilen og ha mulighet til å sende på nytt.

 

Sendte dokumenter gir liste over fakturaer/kreditnotaer som er sendt, med status på leveringen. Ved å klikke på et fakturanummer i listen, vil dere se informasjon om fakturaen og ha muligheten til å sende den på nytt.

 

Mottatte dokumenter gir en liste over mottatte fakturaer/kreditnotaer. Ved å klikke på et
fakturanummer i listen, vil dere se informasjon om fakturaen og ha muligheten til å åpne fakturautskriften fra avsender. Klikk på Bokfør for å åpne bokføringsvinduet, eller Marker som håndtert.

Bokfør mottatte dokumenter gir en liste over faktura/kreditnota som ennå ikke er bokført. Velg en faktura fra listen for å åpne bokføringsvinduet.

 

Innstillinger åpner AutoInvoice-innstillingene. Se veiledning her

 

Autoidentifiser kunder er en veiviser hvor det gjøres et søk for å finne kunder som støtter mottak av elektronisk faktura. Søket kan ta lang tid hvis dere har mange kunder i systemet. Etter søket er fullført, vil det være mulig å aktivere AutoInvoice automatisk på kundene som støtter mottak.

Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei, jeg har aktivert Autoinvoice og mottar elektronisk faktura fra mine leverandører. Jeg har DNB som min nettbank, og jeg lurer på hvordan jeg skal sette Mamut og DNB for å betale mine regninger som kommer på Autoinvoice? Finnes det oppsett for dette ? Hva må en gjøre i forhold til banken?

mvh.Katarina Djuvsland

av Turi M Sorensen

Hei Katarina.


Autoinvoice er kun for å sende/motta elektroniske fakturaer. Om du ønsker å forenkle utbetaling av leverandørgjeld direkte fra Mamut, anbefaler jeg at du tar i bruk remittering. Se denne artikkelen (med video) for hvordan komme i gang:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Mamut-One/Innstillinger-for-remittering-video/ta-p/27429...

Du kan også benytte remittering i forbindelse med utbetaling av lønn.

 

Mvh Turi M. Sørensen, Visma Mamut Support

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning
Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Ja, jeg forsøkte å komme i gang med remittering, men jeg får så utrolig mange dårlige svar. Først ble jeg oppfordret med å inngå avtale i banken min for å kunne sende filer elektronisk, men da fikk jeg beskjed om å sende inn et skjema som skulle lastes fra regnskapssystemets leverandør. Det eneste skjema jeg fikk beskjed om fra Mamut Support var denne som omhandler Autopay 4. Når jeg ba om å få sendt link til riktig skjema fikk jeg beskjed at det var denne jeg skulle sende. Men det medførte at jeg har opprettet avtale som egentlig hører under visma autopay, som er ikke kompatibel med Mamut? Men det har ingen sagt til meg. Så får jeg kostnad med å etablere denne kommunikasjonen med banken. Jeg får beskjed hva jeg skal legge i remitteringsmodulen i Mamut, så blir det feil. I morges fikk jeg beskjed fra banken at jeg skal bruke Telepay formatet og ikke XML. Men når jeg ringte banken i går og spurte om årsaken til at jeg ikke får sendt filen kan være formatet og om jeg skulle bruke telepay i stedet, da fikk jeg nei og atter nei. Da de sa at Visma ikke markedsførte lenger Autopay 3 ( som er da visst riktig skjema/ avtale ) å inngå med banken, men i dag snudde de helt.... Det er helt greit at jeg skal motta faktura i Autoinvoice, men nå må jeg få hjelp til å sette opp dette riktig, så jeg ikke må taste milelange KID nummer på faktura jeg hadde helt grei håndtering før i nettbanken. Men nå kommer de bare i iAutoinvoice som det ikke går ann å få riktig hjelp til. Beklager. Skikkelig frustrert.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei Turi, tusen takk for å ha tatt problemstillingen så seriøst. Kan ikke si annet at jeg er veldig,veldig  fornøyd med hjelpen jeg fikk for å løse problemet. mvh.Katarina Djuvsland

av Turi M Sorensen

Bare hyggelig, Katarina! Svar på mailen jeg sendte deg om du skulle ha flere spørsmål rundt dette med remittering 🙂
Med ønsker om en fortsatt god dag!

Mvh Turi M. Sørensen, Visma Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hvordan kan man se informasjon om feilen i "IKKE SENDTE DOKUMENTER"? Har prøvd å sende på nytt med alle dukket opp her igjen.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei Turi, lurer på om du kunne finne tid til å veilede meg en gang til. Vi hadde fin dialog da jeg satte opp remittering på min MAC. Har byttet pc og vet at når jeg siste gang forsøkte å sende filer fra en annen pc så ble det krøll. Nå har jeg ikke gjort noe ennå, og jeg kommer å bruke den nye pcen permanent. Det er en Windows pc, så da slipper vi alt styret med kopiering og flytting av filer. Men jeg må vel legge inn nye baner og da tekte jeg at det er best å spørre før jeg gjør noe, fremfor måtte "redde" meg når jeg er ute på dypt vann:-) du kan gjerne sende meg bare en mail med oppskrift eller ta en prat med meg på telefon 915 96 167 mvh.Katarina Djuvsland epost: katarina@volans.no

av Turi M Sorensen

Hei Katarina

Jeg kan ringe deg 🙂

Mvh Turi M. Sørensen, Visma Mamut Support

Bidragsytere