Mine områder
Hjelp

Spørsmål og Svar om Elektronisk handelsformat (EHF)

01-02-2015 20:45 (Sist oppdatert 02-06-2020)
  • 1 Svar
  • 0 liker
  • 14792 Visninger

Ofte stilte spørsmål om Elektronisk handelsformat (EHF):


Hva er EHF?

EHF (Elektronisk Handelsformat) er et format definert av blant annet Direktoratet for forvaltning av IKT (DIFI) og skal på sikt erstatte alle øvrige formater for utveksling av elektroniske handelsdokumenter med det offentlige. EHF er med andre ord en XML fil som inneholder all faktura-informasjon og som dermed kan utveksles mellom ulike ERP/økonomisystemer.


Hvilken versjon av Mamut One må jeg ha for å kunne sende EHF faktura?

Nå kan du ta i bruk en ny og enklere løsning for å sende og motta elektronisk faktura i Mamut! Løsningen heter Mamut Autoinvoice og vil erstatte elektroniske fakturaer via Mamut Online. Overgangen er enkel, og du vil kunne se alle tidligere e-fakturaer sendt og mottatt på Mamut Online også i den nye løsningen. Den nye løsningen er tilgjengelig for alle kunder fom versjon 22.
Se denne artikkelen for hvordan aktivere Visma AutoInvoice for Mamut

Kan jeg sende kreditnota i Elektroniskhandelsformat?

Ja så fremt du følger Alternativ 1 som beskrevet her. Om kreditordren har eFormat AutoInvoice under fanekortet Diverse, så vil den bli sendt som efaktura:

Sende_07.PNG


Må jeg aktivere Mamut Online for å sende efaktura?

Nei. Mamut Online som tjeneste avvikles i mai 2019, og vi anbefaler deg derfor å ta i bruk Mamut Autoinvoice for sending og mottak av fakturaer allerede nå. Vi er helt overbevist om at du vil bli fornøyd med den nye løsningen!

Vi anbefaler også at du deaktiverer AutoInvoice på Mamut Online, men du trenger ikke koble fra Mamut Online om du benytter løsningen til andre tjenester, som f.eks timeregistrering. 

 

Jeg har flere firmadatabaser, må jeg laste ned lisensfil for hvert enkelt firma?
Nei, nedlastingen av lisensfil gjelder for alle firmadatabasene, men du må aktivere AutoInvoice i hver av firmadatabasene hvor dette skal benyttes


Hvordan kommer jeg i gang med å sende EHF?

Du må først inngå en avtale med aksesspunktet Visma. Dette gjør du ved å aktivere AutoInvoice i firmadatabasen. Du får da en elektronisk adresse i nettverket Visma AutoInvoice.
I denne artikkelen finner du video og detaljert beskrivelse av hvordan du kommer i gang med å sende EHF.

 

Jeg har aktivert eDokumenter i en tidligere versjon av Mamut One. Hva skjer etter at jeg har aktivert AutoInvoice-løsningen?
Det er samme AutoInvoice-konto som benyttes i ny løsning som ble benyttet via eDokumenter i Mamut Online. Så du trenger ikke å foreta deg noe, du vil nå finne alle AutoInvoice-/eFaktura-innstillinger inne i Mamut Business Software. 

Jeg ønsker å legge med et vedlegg til fakturaen. Kan jeg det?
Ja, klikk på Binders-ikonet i menyen i ordrevinduet og legg til vedlegg. Merk at det er en begrensning på total størrelse på 5 MB.


Kan jeg sende eFaktura til privatkunder?

Ja, den nye AutoInvoice løsningen støtter B2C, eller fakturering av forbruker
Under valget Fakturering av  forbruker kan man sette opp en eFaktura avtale som lar deg sende en faktura direkte til en forbrukerkundes nettbank. Dette er en stor fordel dersom man har forbrukerkunder da de vil få fakturaen ferdig utfylt direkte i sin nettbank.
Les mer om hvordan gjøre dette her

Hva koster det å bruke AutoInvoice-tjenesten?

Visma eFaktura er integrert med alle Mamut One Enterprise og One Office produkter og er inkludert i din Mamut Serviceavtale. Det er ingen ekstra oppstarts- eller vedlikeholdskostnad, du betaler kun for de fakturaene du sender. Mer informasjon om priser: https://www.visma.no/faktura/autoinvoice/

 

 

Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei! Det blir linket til Visma.no for priser på å sende elektroniske fakturaer, men det står ingen priser der man blir linket til. Hvor mye betaler man f.eks. pr. faktura?

Bidragsytere