Mine områder
Hjelp

Endre transaksjon

19-06-2019 09:55
  • 4 Svar
  • 1 liker
  • 4322 Visninger

I Visma Global under Forespørsel / Kontoforespørsel har du muligheten til å klikke på "Endre trans" nede til venstre om du først velger en transaksjon.

 

NB! Denne rutinen skal kun benyttes hvis du er fullstendig klar over hva du gjør.

 

Endre trans.png

 

I utgangspunktet kan du endre alle bokførte transaksjoner, bortsett fra følgende:

  • Transaksjoner som ikke balanserer debet/kredit.
  • Transaksjoner som allerede er endret i attestasjonsrutinen, via knappen "Endre trans. og attester".
  • Transaksjoner som er endret i "Gammel" endre-rutine, det vil si i versjon 7.10 og eldre.

 

Du kan ikke endre bilagsnummer på noen transaksjoner. Du kan ikke endre transaksjoner som er eldre enn "Sperret dato". Når du forsøker å endre transaksjoner som er bokført før versjon 7.10, får du melding om at du må konvertere disse før du kan kjøre "Endre trans.". Du må svare OK for å komme videre.

 

Følgende felter kan kun endres hvis ingen av reglene nedenfor er oppfylt:

  • Bilagsdato
  • Valutakurs
  • Valutabeløp
  • Debetkonto
  • Kreditkonto
  • Avgiftsklasse
  • Mva-kode
  • Beløp
  • Motpostkjedenr.
  • Leverandørens fakturanr.
  • Mengde
  • Posteringsdato
  • Bilagsart


Regelverk for når feltene over ikke kan endres:

  • Transaksjoner du har kjørt MVA-oppgjør for
  • Reskontrotransaksjoner som er overført til inkasso
  • Reskontrotransaksjoner som er overført til remittering
  • Transaksjoner med systemgenererte bilagsarter, for eksempel transaksjoner som kommer fra logistikk
  • Transaksjoner som er kjedet
  • Transaksjoner med differanse debet/kredit innen samme bilagsnummer
Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei! Denne funksjonen brukte jeg før, men nå på versjon 14.01 så er det kun prosjekt som er mulig å endre? Jeg får ikke endret konto?

av Nora Bernhardsen

Hei Wenche 🙂

 

Det skal være mulig å endre konto. 

Er du sikker på at ingen av punktene under gjelder for transen du prøver å endre?

  • Transaksjoner du har kjørt MVA-oppgjør for
  • Reskontrotransaksjoner som er overført til inkasso
  • Reskontrotransaksjoner som er overført til remittering
  • Transaksjoner med systemgenererte bilagsarter, for eksempel transaksjoner som kommer fra logistikk
  • Transaksjoner som er kjedet
  • Transaksjoner med differanse debet/kredit innen samme bilagsnummer

 

Vi har testet på siste versjon, 14.11, og får endret konto på trans der.

av Tore Reisvaag Johannessen

Opplever at det fungerer hos meg på min versjon 14.01, men var akkurat i kontakt med en kunde som kun fikk endre prosjekt. Er det mulig at andre ting også kan påvirke dette?

av Nora Bernhardsen

Vi vet dessverre ikke om noe annet som kan påvirke enn alle punktene som står beskrevet i brukertipset 🙂

Som det også står, så kan jo ikke transaksjoner som er eldre enn "Sperret dato" endres, men hvis de får endret prosjekt så er det nok ikke det som er tilfelle her heller.

 

Hvis det er noen problemer ute hos kunder som krever mer feilsøking, anbefaler jeg kunder å ta kontakt med sin partner og at partner eventuelt tar kontakt med oss på Support 🙂

 

Ha en fin dag videre!

Bidragsytere
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"