Mine områder
Hjelp

Reversering og kopiering av bilag

08-02-2013 20:49 (Sist oppdatert 19-09-2018)
  • 2 Svar
  • 0 liker
  • 4135 Visninger

I Visma Global finnes det en hurtigfunksjon for å reversere og kopiere et bilag. Dette er nyttig når du har ført et bilag feil og skal rette det opp. Dette lar seg selvfølgelig gjøre manuelt, men oppretter du en posteringstype vil bilaget automatisk reverseres og kopieres.

 

  • Gå inn i menypunktet "Grunndata / Vedlikeholde registre".
  • Trykk på mappen "Posteringstyper".
  • Trykk så Enter for å opprette en ny posteringstype og gi denne ett navn.
  • Du må velge "fritt" både for "Debetkonto" og "Kreditkonto".
  • Videre må på "Bruksregel" velge en regel. Her velger du "reversering og kopiering av bilag".
  • Videre må du huke av for "Fakturanummer" under "Tilleggskol. i bilagsreg".
  • For å lagre kan du nå trykke på verktøylinjen eller ”Ctrl” + ”S”.
  • Posteringstypen er nå klar til å bli brukt i bilagsregistrering.

Når du nå ønsker å ”reversere og kopiere” et bilag i "Bilagsregistrering", angir du posteringstypen du akkurat opprettet. Videre taster du inn bilaget du ønsker å endre i feltet "fakturanummer". Da vil bilaget automatisk kopieres og reverseres slik at du kan utføre de endringene du ønsker før du oppdaterer bilaget.

Kommentarer
av Ruth-Wenche Mossum
Hei - Kan man reveresere periodiserte bilag også? Det gikk ikke før så langt jeg vet. Jeg har et eks. på et bilag i en bunt som ble periodisert i riktge terminer, men beløpet var feil. Når man har overført et bilag til Global fra Doc.senter, så må man huske både perioder og beløp da man ikke har en papirfaktura og se på. Det kan lett bli en liten feil, og så går det trolig ikke an å reversere denne bunten fordi den innholder periodisering. Er det mulig å forenkle dette? Et forslag er å redusere med antalle kroner feil (som en kredit). og periodiseredette, men det vil jo se veldig rotetet ut. Beløpet vil bli riktig, men dårlig løsning. Spent på svar.... 🙂
Simen Veum
VISMA
av Simen Veum
Hei, på generelt grunnlag skal det være mulig å reversere periodiserte bilag, men selve korrigeringen av beløp må gjøres manuelt. Selve periodiseringen kan man ikke få kjørt automatisk på nytt. Man må selv ha kontroll på hva og hvordan det skal føres. Ta gjerne kontakt med din Visma partner hvis du har helt konkrete problemstillinger knyttet opp mot din bedrift som du vil ha belyst.
Bidragsytere
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"