for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Oversikt over hvordan Visma Lønn avsetter diverse konti
Visma Lønn kan avsette følgende:
På hver lønnsperiode avsetter regnskapsbilaget beløpene på aktuelle konti, eventuelt pr. ansvarsenhet, dersom du har valgt at de skal overføres til regnskapet. Avsetningskontiene legger du opp i Lønnskontosett som du finner under "Grunndata / Firmaopplysninger / Lønnskontosett".
Du kan ha flere lønnskontosett pr. firma. Under fane "7 - Personalopplysninger", oppgir du hvilket lønnskontosett den ansatte skal ha.
Visma Lønn beregner arbeidsgiveravgiften når du kjører lønnsberegning. Avsetningen til regnskapet skjer når du godkjenner lønningen og lager regnskapsbunt. Når du har oppdatert bunten i regnskapet er avsetningen blitt bokført.
Hvor angis avsetningskonto?
Avsetningskontoen for arbeidsgiveravgift angir du i feltene "Arb.g.avg." i Lønnskontosettet, dette finner du under "Grunndata / Firmaopplysninger".
Hva inngår i grunnlaget?
Visma Lønn beregner arbeidsgiveravgift av alle lønnsarter som har hake i feltet "Arb.g.avg." på lønnsarten. Se "Grunndata / Lønnsarter".
Hvordan beregnes avsetningen?
Visma Lønn beregner arbeidsgiveravgift ut i fra følgende opplysninger på det tidspunktet du kjører lønnsberegning:
Visma Lønn tar også hensyn til hvilken beregningsform som skal brukes ved å legg inn riktig informasjon under arbeidsgiveravgiftregler. Gå på "Grunndata / Firmaopplysninger / Lønnsår / Arb.giv.avg.regler", her finner også bunnfradraget. Så lenge bunnfradraget ikke er overskredet: Systemet beregner fortløpende etter dagens satser.
Hvordan beregnes avgiften?
Når du skriver ut "A-melding terminoppgjør", beregner Visma Lønn arbeidsgiveravgiften på nytt på bakgrunn av de samme opplysningene som ved beregning av avsetningsbeløpet. Forskjellen på beregningene er tidspunktet Visma Lønn henter opplysningene på.
Hva er årsaken til avvik?
Hvis du har korrigert opplysninger som påvirker arbeidsgiveravgiften, kan det oppstå avvik mellom avsatt arbeidsgiveravgift og banklisten.
Årsaken kan være at du har gjort en eller flere av følgende endringer i løpet av en periode/termin:
Øreavvik?
Øredifferanser mellom avsetningen og A-melding bankliste kommer av at avsetningen ikke avrundes, mens arbeidsgiveravgiftgrunnlaget avrundes ned til nærmeste hele krone pr. kommune på terminoppgaven.
Hvordan korrigere avvik?
Du korrigerer den avsatte arbeidsgiveravgiften i regnskapet. Vi forutsetter at det er A-melding bankliste som er korrekt.
Når du skriver ut regnskapsbilaget, avsetter Visma Lønn feriepenger og eventuelt ekstra feriepenger for personer med avtalefestet ferie eller som er over 60 år (eller blir 60 år neste år).
Feriepengene avsettes ihht. feriepengeprosentene som er angitt på den ansatte under "Grunndata / Ansatte / Ansatte / "Forskuddstrekk og feriepengeopplysninger".
Du angir avsetningskontoen for feriepenger i feltet "Feriepenger" under "Grunndata / Firmaopplysninger / Lønnskontosett".
Endring av avsetningskonto
Dersom du har endret avsetningskontoen etter at du har kjørt ut regnskapsbilaget, men ikke godkjent lønnskjøringen, kan du kjøre en ny lønnsberegning og dermed også en ny regnskapsliste. Dersom du har endret avsetningskontoen etter at lønnskjøringen er godkjent, kan du kjøre Regenerering regnsk.bilag under "Verktøy / Administratorfunksjoner / Vedlikhold av data / Regenerere regnskapsbilag". Du må så korrigere til riktig avsetningskonto i regnskapet.
Hva inngår i grunnlaget?
Visma Lønn beregner feriepenger av alle lønnsarter som har hake i feltet "Feriepenger".
Visma Lønn beregner avsetningsbeløpet ut ifra følgende opplysninger på det tidspunktet du kjører lønnsberegning:
Dersom du endrer feriepengeprosenten eller antall G på de ansatte og om det skal beregnes/ikke beregenes feriepenger på lønnsarten, må du kjøre en regenerering akkumulatorer på året som endringen gjelder for.
Da blir feriepengelisten riktig, men du må korrigere i regnskapet. Vi forutsetter at det er feriepengelisten som er korrekt.
Avvik mellom avsatte feriepenger og feriepenger til utbetaling kan skyldes følgende:
Dersom du endrer feriepengeprosenten eller antall G på de ansatte og om det skal beregnes/ikke beregenes feriepenger på lønnsarten, må du kjøre en regenerering akkumulatorer på året som endringer gjelder for.
Da blir feriepengelisten riktig, men du må korrigere i regnskapet. Vi forutsetter at det er feriepengelisten som er korrekt.
I Visma Lønn kan du sette opp slik at regnskapsbilaget avsetter arbeidsgiveravgift av avsatte, ikke utbetalte feriepenger under "Grunndata / Firmaopplysninger / Lønnsopplysninger".
Du angir avsetningskontoen for arbeidsgiveravgift av avsatte, ikke utbetalte feriepenger i feltet Arb.g.avg feriepenger under "Grunndata / Firmaopplysninger / Lønnskontosett".
Visma lønn beregner avsetning av arbeidsgiveravgift av avsatte feriepenger på samme måte som ved avsetning av ordinær arbeidsgiveravgift. Se "Avsetning av arbeidsgiveravgift".
Hvordan beregnes avgiften?
Visma Lønn avsetter arbeidsgiveravgiften når feriepenger avsettes. Når du utbetaler feriepengene, avsetter Visma Lønn arbeidsgiveravgiften på nytt ut i fra de opplysningene som da ligger i systemet. Forskjellen på avsetningene er tidspunktet systemet henter opplysningene på.
Hvordan kontrollere avsetningen?
Skriv ut feriepengelisten fra "Utskrifter / Periodiske rapporter / Feriepengeliste", sett hake på Vis beregnet AGA av FP. Denne viser avstemmingsgrunnlaget for beregnet arbeidsgiveravgift av avsatte feriepenger. Beregnet arbeidsgiveravgift på denne listen skjer på grunnlag av vanlige satser. Dersom du har passert bunnfradraget, kan du få avvik.
Eventuelle avvik mellom arbeidsgiveravgift av avsatte, ikke utbetalte feriepenger og arbeidsgiveravgift av utbetalte feriepenger kan skyldes følgende:
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.