for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Har du behov for å etterbetale lønn? I Visma Lønn finnes en smart rutine som gjør jobben på minutter!
Du kan etterbetale for april og / eller mai, eller for en hvilken som helst annen periode av året. Etterbetalingen kan enten skje i en vanlig lønnskjøring, eller som en tilleggskjøring.
Rutinen etterbetaler både årslønnede og timelønnede personer.
Rutinen for etterbetaling finner du som en rapport under "Utskrifter / Periodiske Rapporter / Etterbetaling". Dobbeltklikk på rapportnavnet, og du får opp et utskriftsparameter der du fyller inn utlønningsdato fra / til.
Utlønningsdato - Du angir hvilke lønnskjøring(er) som skal etterbetales ved å angi datointervall for aktuelle kjøring(er). Feks. "Fra-dato" 01.04.xx "Til-dato" 31.05.xx. Da vil alle lønnskjøringer med utbetalingsdato i aktuell periode, danne grunnlag for etterbetalingen. Utbetaler du f.eks april-lønn tidlig i mai, må dette gjenspeiles i datointervall du angir.
Årslønn gjelder fra dato - Her angir du dato for lønnsendringen, f.eks 01.04.xx.
Lønnsarter - I dette feltet angir du hvilke lønnsarter det skal etterbetales for. Med andre ord fastlønn, timelønn evt overtid og lignende.
Kjør ut rapporten og kontroller resultatet.
Rapporten viser gammel lønn, ny lønn, lønnsøkning i %, hvor mye hver enkelt har tjent i aktuell periode (angitte lønnsarter) og viser hva som skal etterbetales.
Når rapporten viser ønsket resultat, kjører du rapporten på nytt.
Sett på haken for "Overfør til lønnsreg." og angi hvilken lønnskjøring du skal etterbetale. Du angir hvilken lønnsart som skal benyttes for etterbetaling (standard lønnsart 80).
MERK! Husk at etterbetaling må skje per inntektskombinasjon, altså du må ha en lønnsart som gjelder for etterbetaling av fastlønn, timelønn og overtid.
MERK! Husk også å sette på haken for "Ikke rapportere antall til a-melding" på lønnsartene for etterbetaling.
Når du lukker rapporten så vil rutinen være kjørt og transaksjonene være overført til lønnskjøringen.
Gå inn på angitt lønnskjøring og kontrolle at ansatte har fått transaksjon med etterbetaling. På lønnsslippen forklares utbetaling.
Kan rapporten / rutinen kjøres flere ganger? Ja!
Om du mener noe ble feil, er det bare å markere / slette alle transaksjoner, og kjøre rutinen på nytt. For timelønnede må gammel og ny timelønn være registrert som 2 transaksjoner i faste lønnsdata, med riktig fra og til dato (gammel transaksjon med til-dato 31.03 og ny trans med fra-dato 01.04 f.eks.
Ønsker du å utføre etterbetalingen i en annen lønnskjøring, sletter du etterbetalingslinjene du har overført, og overfører dem på nytt til ny lønnskjøring.
Du kan etterbetale lønn som en del av en ordinær lønnskjøring.
MERK! Visma Lønn klarer ikke å beregne riktig etterbetaling dersom man har flere datoer på lønnsjusteringer i perioden man ønsker å etterbetale for.
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.