for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
I denne veiledningen viser vi hvordan du kan endre feriepengeprosenten.
Du kan når som helst endre feriepengesatsen i Visma Lønn.
Hvis de ansatte ligger inne med gammel sats må du gå inn på hver enkelt og endre på de som skal ha ny feriepengesats. Gå inn på "Ansattopplysninger" til den ansatte, endre sats og antall feriedager på vedkommende i tabellen "Forskuddstrekk og feriepengeopplysninger"
Ønsker du å endre på alle ansatte kan du også endre dette i "Ansattlister med skattekortopplysninger".
For at du skal slippe å gjøre dette på alle ansatte kan du bruke funksjonen "masseendring":
Da oppdateres alle ansatte i listen med riktig feriepengesats.
Når endringen er gjort, må du regenerere akkumulatorer for å få avsetning av feriepenger riktig på feriepengelisten. Denne funksjonen finner du under "Verktøy / Administratorfunksjoner / Vedlikehold av data". Velg "Regenerere akkumulatorer". Pass på at du regenererer for riktig år, og trykk OK.
MERK! Nå kan du ta ut en ny feriepengeliste, denne vil nå vise riktig verdi for ordinære feriepenger tilgode, mens lønnsslippen til den ansatte ikke viser korrekte tall før ved neste lønnskjøring. Manglende avsetning i regnskap må korrigeres med et manuelt bilag.
Skal du ha ny feriepengesats på nyansatte, eller ligger det feil feriepengesats fra tidligere, så må du gå inn på "Grunndata / Firmaopplysninger / Lønnsår / Ferie". Her setter du den nye satsen som skal gjelde for feriepengeavsetning. Denne endringen gjelder kun ansatte du oppretter etter denne endringen.
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.