for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Beregningsgrunnlaget omfatter ordinær bruttolønn med tillegg av andre skattepliktige godtgjørelser som skattyter får utbetalt og som gjelder vederlag for arbeid om ombord, eller skal erstatte et slikt vederlag. Registrering av sjømannsfradrag på ansatte som er sjøfolk
Sjømannsfradraget er 30 prosent og utgjør maksimalt NOK 83 000 av skattepliktig inntekt ombord (på ligningsstadiet). Når lønn utbetales er trekket redusert til maks 4200 pr. md. Beregningsgrunnlaget omfatter ordinær bruttolønn med tillegg av andre skattepliktige godtgjørelser som skattyter får utbetalt og som gjelder vederlag for arbeid om ombord, eller skal erstatte et slikt vederlag.
Hovedregelen er at sjøfolk som har sin hovedbeskjeftigelse ombord på skip i fart, og arbeidet ombord varer i minst 130 dager i samme inntektsår, kvalifiserer til sjømannsfradrag.
Har du ansatte som skal ha sjømannsfradrag så må du først angi at de er sjøfolk. Dette gjøres ved å gå inn på "Ansatte / Ansattlister". Hent frem kolonnen som heter "Sjømann" via "Tabelloppsett". Huk så av for "Sjømann" på de aktuelle ansatte.
MERK! Krysset for "Sjømann" vil automatisk legge inn "skatte og avgiftsregel" = "saerskiltFradragForSjoefolk" på de transaksjonene som kommer fra faste transaksjoner. Skatte og avgiftsregel "saerskiltFradragForSjoefolk" er avgjørende for at den ansatte skal blir lignet etter reglene for "sjøfolk".
Dersom du registrerer variable transaksjoner så anbefaler vi at du henter fram kolonnen "Skatte- og avgiftsregel" i lønnsregistreringen slik at du manuelt kan registrere skatte- og avgiftsregelen. Kolonnen er også tilgjengelig i "Forespørsel / Godkjent lønn" og du kan registrere skatte- og avgiftsregelen her i etterkant.
Deretter må du ha en lønnsart for sjømannsfradrag. Denne kan se slik ut:
Det er hjemmel for at grunnlaget kan reduseres med sjømannsfradraget på forskuddsstadiet. Mange ønsker ikke det siden det blir mye å korrigere hvis de ikke har nok dager ombord. (Da skjer avregningen på skattemeldingen).
Ønskes det at lønnsarten skal redusere grunnlaget for forskuddsstrekk så skal lønnsarten settes opp med "Tabelltrekk" i kolonnen "Forsk.trekk".
Ønskes det at lønnsarten ikke skal redusere grunnlaget for forskuddstrekk så sklart lønnsarten settes opp med "Ikke trekkpliktig" i kolonnen "Forsk.trekk".
Denne lønnsarten må i tillegg ligge i bildet under "Grunndata / Firmaopplysninger / Lønnsår / Lønnsarter andre"
Dersom den ansatte har en kombinasjon av nettolønn og er sjømann, så må du manuelt legge inn skatte- og avgiftsregelen "nettoloennForSjoefolk" enten i lønnsregistreringen eller i "Forespørsel / Godkjent lønn".
Du kan lese mer om nettolønn for sjøfolk her.
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.