for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
I Visma Lønn er det mulig å skrive beskjed til ansatte på lønnslippen.
Det er tre måter å legge inn beskjed på lønnslippen til den ansatte:
Hent frem kolonnen "Tekst" via tabelloppsett slik at en tekst kan legges inn. Kolonnen kan hentes i lønnsregistreringen eller på den ansattes faste transaksjoner. Du kan lese mer om dette her.
Opprett en lønnsart "Beskjed til den ansatte / 504 (eller velg et annet nummer)". I vårt eksempel er det lagt inn 0,0001 i "Beløp" (vises her som 0,00). I fane "5- Lønnsarter tilleggsopplysninger" er det krysset av for "Stopp i felt– Tekst". Lag deretter en egen lønnsartgruppe ved å gå via "Grunndata / Lønnsarter / Lønnsartgrupper". Velg deretter "Sortering av lønnsartgruppe". Denne bør sorteres øverst av gruppene for å få beskjeden først på lønnslippen.
Denne lønnsarten kan da brukes i lønnsregistreringen for hver og en ansatt for å gi individuelle beskjeder. Hent frem kolonnen "Tekst" via tabelloppsett slik at en tekst kan legges inn.
Vær også kjent med at du kan overstyre lønnsartnavn i lønnsregistreringen.
Det er også mulig å legge inn en felles beskjed / melding til alle ansatte på lønnsslippene. Denne beskjeden / meldingen legges inn i utskriftsparameteret til lønnsslippen i feltet ”Lønnsslipp variabel tekst”. Meldingen / beskjeden vil da vises nederst på lønnsslippen.
Det finnes et fritt tekstregister i lønnssystemet hvor du kan registrere opplysninger om den ansatte.
Tabellen finner du ved å gå på "Ansatte / Personalopplysninger / Tekster" og "Grunndata / Ansatt / Personal, alle / Tekster"
Eksempel:
Firmaet ønsker å registrere informasjon om arbeidstøy med skostørrelse for de enkelte ansatte. Gå til "Grunndata / Firmaopplysninger / Diverse registre / Tekstkoder". Endre Egendefinert tekst 1" til skostørrelse. Gå inn på de enkelte ansatte under "Grunndata / Ansatte / Personalopplysninger / Tekster" og legg inn tekstkode 1 "Skostørrelse" og selve skostørrelsen i fritekstfeltet på den ansatte.
Felles oversikt over det som er registrert finnes under "Grunndata / Ansatte / Personal, alle / Tekster".
Merk! Det er kun tekstnummer mellom 1-20 som kan brukes på en ansatt. Øvrige nummer kan kun benyttes i forhold til lønnsregistrering.
I skjermbildet "Tekstkoder" under "Grunndata / Firmaopplysninger / Diverse registre", kan du opprette tekster som du kan bruke til å gi en melding tilknyttet en transaksjon.
For å knytte den opprettede tekstkoden til lønnstransaksjonen, må kolonnen "Tekstkode" hentes fram i lønnsregistreringsbildet ved hjelp av Tabelloppsett. Legg så inn nummeret på tekstkoden inn i denne kolonnen på den transaksjonen det gjelder.
Teksten vil da være synlig i følgende rapporter:
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.