Mine områder
Hjelp

Avstemme leverandørreskontro mot hovedboken

09-10-2015 20:17 (Sist oppdatert 09-09-2022)
  • 1 Svar
  • 1 liker
  • 4912 Visninger

For å finne saldoen på leverandørreskontroen anbefaler vi å gå gjennom følgende tre steg

Leverandørsaldo

 

1. Gå til skjermbildet Leverandørsaldo (AP401000). 

 

2. Legg inn hvilken periode du skal avstemme i feltet Periode, f.eks 12-2018. Forespørselen viser utgående saldo for denne perioden. 

 

3. Legg inn hovedbokskontoen du skal avstemme i feltet Hovedb. konto lev., f.eks 2400. Merk: det kan være flere hovedbokskontoer i bruk som reskontro. En oversikt over dette får du ved å klikke på førstørrelsesglasset i feltet. Hver av disse må avstemmes separat.

 

Leverandørsaldo.png

 

4. Øverst til høyre vil du se utgående saldo i feltet Totalsaldo.

Merk: plussbeløp her er kredit. I mitt eksempel er det altså en kreditsaldo på 722 847,09. 

 

Se også utdypende artikkel om Leverandørsaldo.

Kontoutdrag

 

1. For å avstemme Saldoen på hovedboken din går du til skjermbildet Kontoutdrag (GL404000).

 

2. Legg inn samme periode (i dette eksempelet 01-2018 - 12-2018 og 2400)

 

3. I feltet Utgående saldo øverst til høyre vil du se utgående saldo registrert på reskontro. Merk: minusbeløp her er kredit. I mitt eksempel er det altså en utgående saldo på kredit 732 847,09. 

 

Kontoutdrag.png

 

Dette tallet er altså forskjellig fra tallet på Leverandørsaldo og må kontrolleres.

Kontroll

 

Dersom tallene ikke stemmer overens bør du gå gjennom bilagene. Det første du bør sjekke er bilag som er ført på andre moduler enn Leverandørreskontro. For å gjøre dette, klikk på Modul, fjern haken for Leverandørreskontro og klikk OK.

 

filter modul.png

 

Nå vises bare bilagene på andre moduler enn Leverandørreskontro, f.eks Hovedbok.

 

bare hovedbok.png

 

Disse må reverseres ettersom de ikke har tatt effekt på reskontroen. Merk: de må reverseres i samme modul som de er ført. Er bilaget f.eks ført på Transaksjoner (under Bankstyring) må de reverseres der. Se samleside om reversering for mer info. Når dette er gjort skal utgående saldo på Leverandørsaldo og Kontoutdrag vise samme sum.

 

Bilagene som er reversert i andre moduler må deretter føres på nytt i Leverandørreskontro.

 

Hvis tallen på Leverandørsaldo og Utgående saldo fortsatt ikke stemmer overens kan det være behov for å regenerere leverandørsaldoen. Dette gjøres på skjermbildet Regenerer Leverandørsaldo (AP509900).

 

Velg perioden du avstemmer (f.eks 12-2018) og klikk Behandle alle.

Merk: denne prosessen kan ta litt tid (skal riktignok ikke ta mer enn10-15 min).

 

regenerer saldo.png

 

Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei,

 

dette var en flott forklaring på hvordan man kan rette feiler i leverandørreskontroen. 

 

mvh

Bram

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"