Mine områder
Hjelp

Korrigere (reversere) leveranse i Visma.net ERP

15-06-2016 16:53 (Sist oppdatert 30-08-2022)
  • 2 Svar
  • 0 liker
  • 3116 Visninger

Når varen er klar for levering til kunden henter du vanligvis opp salgsordren og oppretter en leveranse. Da opprettes et eget leveransedokument. Hvis det viser seg at det blir problemer med leveringen slik at du må trekke tilbake leveransen kan du gjøre dette ved å hente opp leveransen og velge sletteikonet for slett. Etter sletting av leveransen vil salgsordren få status Åpen og kan opprettes ny leveranse på. Merk: sletting er kun mulig hvis status på leveransen er Åpen

 

Slette leveranse.png

 

Har leveransen status Bekreftet er ikonet for slett nedtonet og du har ikke mulighet til å slette leveransen. Hvis det da er behov for å reversere (trekke tilbake) leveransen kan du gjøre det ved å velge Behandlinger - Korriger leveranse. Da vil leveransen få status Åpen og du har mulighet for å evt. slette leveransen. 

 

Korrigere leveranse.png

 

Merk: Standardinnstillingen i Visma.net ERP er at lagerdokumentet for leveransen opprettes og bokføres når fakturaen oppdateres. Hvis dette allerede har skjedd kan du ikke bruke funksjonen Korriger leveranse. Dette er tilfelle hvis du har gjort en av de følgende: 

  • Du har klikket Behandlinger - Oppdater varelager
  • Du har huket av for Oppdater lagerstedet automatisk når levering er bekreftet i Salgsinnstillinger (SO101000). Da bokføres lagerdokumentet automatisk når du bekrefter leveransen. Hvis du ønsker mer fleksibilitet kan du evt. fjerne denne haken. 

Hvis dette er tilfellet må du opprette faktura og deretter en returordre. Les mer i denne artikkelen

Kommentarer
Stig Torp
PARTNER
av Stig Torp

Takk for informasjon, men er det noen som ikke ønsker at lagersaldoen skal bli riktig da når man bekrefter leveranse og huker AV Oppdater varelager automatisk når levering er bekreftet?

 

Jeg har aldri vært borti noen kunder som ønsker det - ergo kan ikke korriger leveranse brukes.

 

Noen andre som har kunder som bruker denne funksjonen og er fornøyd?

Evt hvordan er prosessen til disse fornøyde kundene?

 

/S

av Edvard Berntzen (Oppdatert ‎03-08-2020 10:29 av Edvard Berntzen VISMA )

Hei @Stig Torp 

 

Jeg har ikke oversikt over dette, men jeg ser poenget ditt. Det hadde vært en fordel om du opprettet ønske om forbedring av dette på ideforumet. På den måten kan andre kunder stemme på forslaget og komme med kommentarer.

 

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net ERP support

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"