Mine områder
Hjelp

Mulighet til å angi kundens prosjektnummer på utgående faktura

19-01-2021 09:44 (Sist oppdatert 15-06-2022)
  • 5 Svar
  • 1 liker
  • 3388 Visninger

I versjon 8.29 (planlagt 2. desember 2020) er det lagt til et felt for Kundeprosjekt under fanen Regnskapsdetaljer Utgående faktura (AR301000). 

 

Oppdatering 18.01.2021:

I versjon 8.33 (planlagt 19.01.2021) så er feltet også lagt til på Ugående faktura under Salg (SO303000).

 

Feltet mappes til både Visma.xml og til PEPPOL BIS 3.0 ved sending til Autoinvoice, og dette gjør det mulig å angi mottakers prosjektnummer. 

 

Dersom dette feltet er utfylt ut så mappes dette slik i PEPPOL BIS 3.0:

<cac:ProjectReference>

 <cbc:ID>xxxxxxxx</cbc:ID>

 </cac:ProjectReference>

 

Dersom feltet er blankt, så vil systemet sjekke om feltet Prosjekt er fylt ut (tilgjengelig for Project Accounting) og da mappe dette til det samme feltet 

 

Kundeprosjekt.png

 

Kommentarer
av Geir Rune Teigen

Et lite spørsmål vedrørende dette:

Kundens prosjektnummer kan gjerne være noe annet enn internt prosjektnr, og kunden krever kanskje sitt prosjektnr på faktura.
Hvordan kan man styre at det er Kundeprosjekt som kommer i XML-fila og ikke Project Accounting-prosjektnr?

av Kjetil Vikse Moen

Hvis jeg forstår Visma korrekt her Geir Rune så skal Prosjektnummer fra Project Accounting bare benyttes når det er tomt i kundens Prosjektnummer. 

 

av Monika Maanum

Det stemmer det du sier Kjetil. Prosjektnummer fra Project Accounting mappes kun når det ikke er valgt noe i Kundeprosjekt.

 

 

av Geir Rune Teigen

Hvorfor er ikke kundens prosjektnummer tilgjengelig på Salg (SO301000)?

Er det ikke naturlig å referere til kundens prosjektnr på ordrebekreftelser, pakksedler etc?

av Monika Maanum

Dette ønsket ble implementert i forhold til å kunne angi kundens prosjekt på faktura som ble sendt i formatet PEPPOL BIS 3.0, men det er et godt ønske å også å få med dette på ordre.

 

Ønsket er registrert videre internt, men flott om du også kan registrere dette i idebanken. Ser ikke ut som vi har fått noen ønsker fra andre på dette. Jeg vil tro at dette er et behov hos flere. Ønskene blir vurdert hver måned. 

 

https://community.visma.com/t5/Ideer-i-Visma-net-ERP/idb-p/NO_SW_vismanet_ERP_ideer

 

 

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"