Mine områder
Hjelp
Eva Brurberg
CONTRIBUTOR **

Feriepenger til gradert sykmeldt

av Eva Brurberg

Hvordan ville dere utbetalt sykepenger til en ansatt som er 80% sykmeldt?
Når jeg legger inn 20% lønn, feriepenger og trekk for 25 feriedager går den ansatte nesten i kr 0,-.

 

Dette fordi den ansatte var 100% sykmeldt 5 mnd i 2017, som da har påvirket feriepengegrunnlaget, da vi ikke utbetaler lønn etter arbeidsgiverperioden.

Den ansatte har da mulighet til å motsette seg å ta ut full ferie, og kun det antall dager som feriepengene fra arbeidsgiver og NAV dekker...?

 

Vi vet at den ansatte (mest sannsynlig) er tilbake i full jobb i august og skal da ta ut 3 uker ferie.

Noen som har erfaring med dette, og vet hva som blir mest riktig å gjøre?

3 SVAR 3
Marit Winge Pedersen
CONTRIBUTOR ***

av Marit Winge Pedersen

Har masse erfaring. Vi forskutterer ikke lønn ved sykmelding. Juni - feriepengemåneden, er ansatt delvis sykmeldt, 100% sykmeldt eller i foreldrepermisjon, da utbetaler jeg rett og slett ikke feriepenger fordi den ansatte får da lønn fra NAV/arbeidsgiver (ved delvis sykmelding). Mitt råd er, vent med å utbetale feriepenger til den ansatte faktisk avvikler ferie. På den måten sørger du for at ansatt har lønn under avvikling av ferie.

Dessuten så kan ikke ansatt være frisk nok til å avvikle ferie 1 dag pr uke og være syk de andre 4 dagene. Ansatt er enten på jobb/delvis syk, eller så har ansatt friskmeldt seg selv og avvikler ferie. Ansatt kan ikke få i pose og sekk ved delvis sykmelding. Det er kun ved 100% sykmelding ansatt kan be om å få forskjøvet ferie pga sykdom. 

Eva Brurberg
CONTRIBUTOR **

av Eva Brurberg

Tusen takk for svar og råd.
Har vurdert å utbetale feriepenger når den ansatte faktisk tar ut ferie, og samtidig trekke for antall feriedager da... Men har jeg lov/rett til å kjøre feriepenger og trekk nå i juni, hvis jeg ønsker det? Den ansatte får jo da full lønn når ferie tas ut i august?

Og stemmer det at den ansatte kan motsette seg (evnt bedriften veileder/råder den ansatte) å avvikle ferie dersom feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet ved uttak av ferie?

Marit Winge Pedersen
CONTRIBUTOR ***

av Marit Winge Pedersen

Fortsatt snakk om ansatt med delvis sykemelding går jeg ut fra. Velger du utbetale feriepenger/trekk for ferie i juni, må du holde tunga rett i munnen:) Det vil medføre at ansatt får dobbel lønn i juni. Det vil vel ikke da bli riktig å utbetale lønn når ferie faktisk avvikles i august. Dette er jo utbetalt i juni!

 

Mener det skal stemme ja, ansatt kan motsette seg ferieavvikling hvis lønnsbortfall ikke er til å leve med.

Summen av feriepenger fra arbeidsgiver /NAV delt på dagsats vil vel gi svar på hvor mange dager ferie med lønn ansatt vil få.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"