Mine områder
Hjelp
MarenVelle
CHAMPION **

Koronarelatert fravær og egenmeldingsdager

av MarenVelle

Hei

 

Kanskje noen vet, eller kanskje noen andre som også lurer på dette? Kan ikke se at det er presisert noe sted.

 

Som arbeidsgiver oppfordres du til å akseptere egenmelding ved sykefravær i arbeidsgiverperioden (de første 16 dagene) slik at de ansatte slipper å belaste fastlegen eller legevakten, dersom symptomene ikke krever legekonsultasjon. Den er grei. Men da lurer jeg på om disse første 16 dagene med dokumentert egenmelding er sykefravær NAV godkjenner som en form for sykemelding, eller går disse 16 dagene av den ansattes 24 mulige egenmeldingsdager ila 12 siste mnd? ( vi er IA )  Jeg tenker at det ikke skal gå av de ordinære 24 dagene, men mulig jeg tar feil.

Maren Velle
3 SVAR 3
Godkjent løsning
Monica Bremtun-Olaussen -
VISMA

av Monica Bremtun-Olaussen -

Hei

 

Arbeidstakeren har nå for en midlertidig periode rett til å bruke egenmelding for opptil 16 kalenderdager fra første fraværsdag. Dette er regulert i midlertidig forskrift om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven i forbindelse med covid-19-pandemien § 3-3, første ledd.

 

Vi tenker i utgangspunktet at egenmeldingsdager som nå benyttes etter denne paragrafen, ikke skal telle med i antall egenmeldingsdager som arbeidstaker ordinært har krav på, men dette er fortsatt ikke helt avklart.


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Er dette avklart nå?

MarenVelle
CHAMPION **

av MarenVelle

Hei

 

Nei, jeg har ikke sett noen avklaringer på dette ennå. Har vært i dialog med KS også, men de har heller ikke tatt et klart standpunkt på dette, siden det ikke har kommet noe fra sentralt hold. Om ikke det er noe jeg ikke har fått med meg da?

Maren Velle
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"