Mine områder
Hjelp
Geir Kvam1
CONTRIBUTOR *

REISESTØTTE

av Geir Kvam1

Vår avdeling i Drammen blir nedlagt fra nyttår, og noen av de ansatte blir overflyttet til avdeling Larvik. De skal fortsatt bo i Drammen. 

I avtalen de har fått står det at de skal få en reisestøtte pr år på kr 35000,-  Dette er skattepliktig regner jeg med.

Men det står også i avtalen at i sjølmelding kan trekke fra reisekostnader til/fra arbeid.

Er dette OK?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Ivar Grøndahl1
VISMA

av Ivar Grøndahl1

Standardisert avstandsfradrag for reise til hjem i Norge eller i annet land
innenfor EØS-området
Skattytere som bor i Norge eller i et annet EØS-land har som hovedregel krav på
avstandsfradrag for arbeidsreiser (reise mellom hjem og fast arbeidssted) og besøksreise
til hjemmet fastsatt etter en standardsats på
Reise mellom hjem og fast arbeidssted (arbeidsreiser)

– kr 1,56 per kilometer for de første 50 000 km per år, og
– kr 0,76 per kilometer for overskytende reiseavstand. Om de spesielle reglene om fradrag for faktiske kostnader begrenset til kr 1,56 per km dersom den samlede reiselengden for arbeidsreiser og besøksreiser overstiger 50 000 km i inntektsåret, se
pkt. 2.10.
Se takseringsreglene § 1-3-8.
Fradrag for arbeidsreiser gis bare med det beløpet som overstiger et bunnfradrag på
kr 23 100 i året, jf. sktl. § 6-44 første ledd siste punktum.
Om maksimumsgrense for årlig fradrag for arbeidsreiser og besøksreiser innenfor
EØS-området, se pkt. 2.3.1.
Avstandsfradraget trer i stedet for de fleste faktiske kostnader til reisen. Det er heller
ikke noe krav at skattyter faktisk har hatt kostnader til reisen.
I tillegg til avstandsfradraget kan det på visse vilkår gis fradrag for faktiske kostnader
til bompassering eller fergereise med bil når disse overstiger kr 3 300 i året, jf. FSFIN
§ 6-44-4, se pkt. 7.
Fradragssatsene gjelder uavhengig av hvilket transportmiddel som benyttes.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"