Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Foreldrepenger inntektsmelding

av Anonymous

Jeg har registrert inn inntekstmelding med mange perioder og utsettelser. En av utsettelsen er i romjulen med røde dager. Da har jeg lagt det inn som lovbestemt ferie i stedet for arbeid siden han har fri. Men det godtas ikke siden man ikke kan ta ut lovbestemt ferie på røde dager. Hva skal det da rapporteres som? Han arbeider jo ikke fordi det er romjulsferie? Finnes ikke noe alternativ som heter helligdager. Jeg har forsøkt å lete i lovverket til NAV (HJELP!) om hvordan det skal løses, men ikke funnet noe om hvordan man løser dette med hensyn til ny inntekstmelding. Jeg har ringt NAV men de har taushetsplikt siden våre opplysninger ikke er like (?).  Noen som kan hjelpe? Hilsen Wenche 

6 SVAR 6
Godkjent løsning
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Alle har fri disse dagene, men vi får lønn, så ville lagt det inn som arbeid, ikke ferie.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi har ikke tariffavtale så timelønnede har ikke krav på lønn på røde dager i romjulen. Vi har egne avtaler om lengre friperioder i forbindelse med høytider hvor det er mange røde dager. Jul og nyttårshelg har de fri minimum 14 dager sammenhengende slik at de kan reise hjem til Polen. Dette registreres som ferie.

Godkjent løsning
Rebekka Bjånesøy
CHAMPION *

av Rebekka Bjånesøy

Man får foreldrepenger på helligdager så man kan ikke utsette pga helligdag.

 

Kan man kanskje legge inn 100% arbeid i periodene selv om det er helligdager i perioden?  At det ikke er drift på helligdagene reduserer jo ikke stillingsprosenten til den ansatte.

 

 

Rebekka Bjånesøy
CHAMPION *

Første ledd bokstav b) – inntektsgivende arbeid på heltid  

Det fremkommer av bokstav b) at uttak av foreldrepenger kan utsettes når mottakeren er i inntektsgivende arbeid på heltid.   Inntektsgivende arbeid betyr at mottakeren er i yrkesaktivitet som gir inntekt. Heltid betyr at vedkommende arbeider i 100   prosent stilling. Har vedkommende flere deltidsstillinger, må den samlede arbeidsprosenten være 100 prosent eller mer for   at det skal kunne gis utsettelse.

 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-11-utsettelse-av-uttak-av-foreldrepenger

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Utsettelse pga stillingsprosent er ikke problemet. Han jobber 100%.

Problemet er hvordan man rapporterer pappaperm på røde dager i romjulen. Skal han utsette dem eller ikke? Han har søkt om utsettelse og har meldt at han jobber. Men det er feil siden han har ferie hele romjulen.

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Og siden dine opplysninger og hva han har sendt til NAV ikke stemmer overens så kan de avslå søknaden hans. Får du lagt inn ferie 23, 24, 27, 30 og 31 og jobb 25+26+1/1?

Enig med deg at denne var litt vrien.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"