Mine områder
Hjelp
Mette Helene Solø1
CHAMPION **

Hvorfor blir dette alltid feil? Tabelltrekk og skatt ved ferielønn (null-skatt)

av Mette Helene Solø1

De ansatte med tabelltrekk, som da ikke skal trekkes for skatt i feriepengekjøringa, får full %-skatt av lønna i stedet. Både de ansatte og lønnsartene ligger inne med tabelltrekk.

 

Jeg får denne feilen hvert år, og hvert år må jeg korrigere manuelt. 😞

6 SVAR 6
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Vi endrer de fleste lønnsarter som ligger med tabell til % når vi kjører feriepenger, bortsett fra fastlønn, og endrer tilbake igjen til tabell ved neste lønnskjøring.

Mette Helene Solø1
CHAMPION **

Det er ikke det som er problemet mitt.

 

Problemet er at det som ligger med tabelltrekk nå på feriepengekjøringa kommer med %-trekk, selv om det står at det skal ha tabelltrekk både på den ansatte og på lønnsarten.

Mari Barlund
VISMA

av Mari Barlund

Hei @Mette Helene Solø1 😊

 

Normalt skal skatteberegningen i feriepengekjøringen (så fremt du benytter "skatt ved ferielønn(null skatt)") fungere slik at det som evt. blir et negativt skattegrunnlag for tabell, gå til fradrag på skattegrunnlaget for prosent. Det skal ikke ha betydning for om den ansatte har tabelltrekk eller prosentrekk på skattekortet sitt. 

Les gjerne mer om denne beregningen her

 

Dersom det ikke fungerer slik det er skissert opp, eller du mener noe er feil, vil jeg anbefale at du sender oss en mail på support.hl@visma.com, med bilde av lønnslippen til den ansatte slik at vi kan se nærmere på den 😊

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

Skjønner hva du mener, men det er riktig at det som ligger med tabell kommer ut med %, du skal ikke behøve å manuelt regne eller gjøre noe med dette, mener nå jeg da. Kan hende noen andre her kan komme med et lurt svar til deg.

Mette Helene Solø1
CHAMPION **

Hvis jeg ikke har misforstått helt, så er grunnen til at man må endre f eks overtidsbetaling til %-trekk ved kjøring av feriepenger, nettopp fordi alt som ligger med tabell ikke blir beregna skatt av. Tabelltrekket skal jo fordele skatt for hele året på 10,5 måneder.

 

Men i mitt tilfelle så kommer ca 1/2-parten av de som har tabelltrekk på %-trekk, selv om de og lønnsarten ligger med tabelltrekk.

Mari Barlund
VISMA

av Mari Barlund

Det er helt korrekt 👍 I tillegg vil grunnlaget som evt. kommer til minus på tabelltrekk redusere grunnlaget som evt. kommer som prosenttrekk, slik som vist i brukertipset jeg linket til over. 

 

Dersom det ikke fungerer slik hos deg, trenger vi nok å se lønnslippen til den ansatte for å kunne svare på hva som skjer, og hvorfor det skjer 😊

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"