Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Lønn des. 2018

av Anonymous

Ringte support for å høre hva jeg gjør med lønn for desember. Jeg rekker ikke avregne lønn for des. før juleferien for jeg får ikke inn timelistene i tide. Jeg utbetaler kun et forskudd. Fikk da beskjed om at den kan avregnes på desember 2018 innen 7. januar 2019 som er frist for A-melding. Det vil si at restlønn utbetales i januar 2019.  Men det er vel kontantprinsippet som gjelder. Så lønn utbetalt i januar skal på januar 2019. Men hva skjer da med grunnlag for feriepenger, OTP og E.kom, fri bil og andre trekk som tilhører des. 2018? Og ikke minst regnskapskostnad lønn som jo tilhører des. 2018. Noen som har en god løsning på denne julenøtten? 

11 SVAR 11
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Hei

 

Jeg ville ha kjørt dette på en x-tra kjøring for året 2018 i januar ( vi kaller det 13 kjøring), du kan jo velge å kjøre for 2018 i 2019 bare husk å velge desember 18.

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Men du kan ikke kjøre ut ekstrakjøringer med utbetaling på neste år.  Da fravikes kontantprinsippet. Det skal innberettes på den perioden det  betales.

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Ikke hvis det gjelder desember lønn, er det januar lønn vi snakker om så er jeg enig.

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Du kan kjøre ekstrakjøring i januar. Men du kan ikke trekke skatt.

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Joda også med skatt, men hvorfor kan vi ikke med skatt? på en 13 kjøring i januar for desember 18, det blir jo med i grunnlaget til A-meldingen når det gjøres før A-meldingen sendes.

 

Jeg mener at du kan utbetale forskudd og så kjøre forskuddet mot lønnen på13 kjøring, da blir alt beregnet for riktig år.

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Fordi du ikke kan løpe til banken og si at de skal sette inn skattetrekke med dato i fjor. Da får du for lite på skattetrekkskontoen og revisor lager merknad i beretningen. Og det er ikke på noen måte bra.

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Ok, er uenig med deg, men lar dette ligge.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dette var gøy. Og takk for flere svar. Har kontaktet Visma på Gran igjen og de sier at man kan avregne lønn på desember i januar før man tar overføring til nytt år. Kontantprinsippet er fravikelig når det er snakk om slike engangshendelser. Dette for å få feriepengegrunnlag og kostnader på rett periode. Avsetter et beløp på skattetrekkskonto så går det fint også.

God Jul og Godt Nyttår alle sammen!

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Flott. Eg vart heilt engasjert, veit du.  God jul.

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Nå har vi "kuppet" tråden din Wenche Beklager.

Jeg skal ikke si mer, så får vi håpe at jeg tar feil  🙂

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Eg trur eg ville ha kjørt lønn med forskuddet, husk skattetrekk.  Du veit jo sikkert sånn nokonlunde kva dei skal ha. Og så må du fiksa det på januarlønna.

 

Viss du utbetalar det neste år og innberetter i år, bryt du kontantprinsippet og du vil få for lite på skattetrekkskontoen pr 31/12.

 

Viss du berre betalar ut forskudd og lar det stå som forskudd utan å innberetta, vert feriepengegrunnlaget for lågt. Og då vert dei sure til sommaren   😉

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"