Mine områder
Hjelp
Vegard Havrevoll
CONTRIBUTOR *

Lønnsslipp på e-post

av Vegard Havrevoll

Er det fleire som har problem med at lønnsslippane som blir sendt i frå H&L og som ikkje kjem fram til mottakaren. Synast at dette er noko som er blitt fleire som ikkje får dei i vår enn det har vært tidlegare. 

15 SVAR 15
Siv Saxerud
CHAMPION *

av Siv Saxerud

Vi sliter med å sende ut til alle som har online adresser og får følgende melding tilbake: 

 

This is the mail system at host bf-smtpno-mailout1.osl.basefarm.net.

 

I'm sorry to have to inform you that your message could not be delivered to one or more recipients. It's attached below.

 

For further assistance, please send mail to postmaster.

 

If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message.

 

                   The mail system

 

<FJERNET MOTTAGER>: host mx.online.no[193.213.115.10] said: 554 5.7.1 This

    email from IP 81.93.169.180 has been rejected.SPF Failure (in reply to end

    of DATA command)

 

Har snakket med Telenor og de sier at feilen må ligge hos Visma for vår del, så lenge det står SPF? De skal ringe meg opp igjen senere i dag. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det oppsto problemer da jeg sendte ut lønnsslipper fra hjemmekontoret. Grunnen var at IP adressen endret seg, og da kommer ikke lønnsslippene frem til mottaker. Da jeg koblet meg opp på kontorplassen igjen, bli de sendt til mottaker som normalt.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ja, vi har flere ansatt som ikke har fått inn lønnslipp på sin mail i år.

Elin Westrum Hilling
CHAMPION **

av Elin Westrum Hilling

Veldig mange. Og det er ifølge Visma fordi mange mailservere ikke vil slippe gjennom lønnslippene fra H&L. 
Jeg ser heller ingen sammenheng med hvilken mailleverandør de har ifht akkurat dette problemet. (men vet hotmail er flinkest i klassen til å sende lønnslippene i søppelmail iallfall 😉 )

 

Vi måtte over på Payslip løsningen, men har da igjen like stort problem der med at de ansatte ikke mottar velkomstmailen med innloggingsinfo............. Heldigvis funksjon for glemt passord der, så det løser seg.

Ørjan Bueklev
CONTRIBUTOR ***

av Ørjan Bueklev

Hei.

 

Fikk følgende feilmelding på to lønnsslipper idag, motakker har har samme epost-domene.

-----------

This is the mail system at host mail.datakraftverk.no.

I'm sorry to have to inform you that your message could not be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message.

                   The mail system

< FJERNET MOTTAKERADRESSE>: host b.mx.tornado-mail.com [195.159.29.17] said:
    550-123953059,7dc59fa828e46c824fcb3d6cf9b7dd5a ip-whitelist=false nofcrdns
    550 dnsbl:dnsbl.sorbs.net  (in reply to RCPT TO command)

-----------

Kan det være noe a la det samme? Her virker det som om avsender (Huldt&Lillevik/Visma) sin server falt ut av en white-list? Avsender epost er en adresse på mitt domene.

 

Foreløpig sender jeg til mottakers server-leverandør, for feilsøking.

av Vidar_Teknisk_Avd

Elektroniske Lønnslipper sendes som masseutsendelser, dvs som spam e-post.

Dette kan skape problemer for ett utvalg med maildomener.

.pl(polen), online.no(Telenor) er de vanskeligste og levere en masseutsendt epost til.

Det er viktig at man følger FAQ for elektroniske lønnslipper slavisk.

 

Ang. Cloud/HLASP så har vi de siste 12mnd gjort tildels store endringer i Lønn for å gjøre kundens opplevelse rundt elektronisk kommunikasjon så enkel som mulig. 

Dette innebærer implementering av 2 helt nye mailservere, og masse tekniske endringer for å forenkle kundeopplevelsen, samt endringer for å tilfredstille mottaks/sendekrav på mail anno 2020.

 

Men som alt annet må dette testes før vi ruller det ut for alle i cloud.

Vi regner med å være ferdig med testfasen iløpet av august.

 

guva
CONTRIBUTOR *

av guva

Noe nytt i denne saken? De fleste hos oss får lønnsslippen i spam?

av Vidar_Teknisk_Avd

Beklager sein tilbakemelding. 

Vi fant desverre en grov feil i Lønn under test, så nå venter vi på at dette korrigeres fra utvikling.

 

Ang. det at Lønnslippene havner i spam så er det faktisk helt riktig.

Dette er sendt som masseutsendelser, dvs samme sendemåte som spamepost, så at de havner i spamfilter eller mappe er normalt. Men man skal kunne markere mailene i egen mailboks slik at de ikke merkes som spam. Men dette er da noe du må gjøre med mailen selv. 

guva
CONTRIBUTOR *

av guva

Hei!

Vi har forsøkt å hvit-liste disse mailene i e-post programmet, men det hjelper ikke. De havner i spam neste gang uansett? Er det mulig å få IP-adressen til mailserveren dette sendes fra slik at vi kan hvit-liste denne i vårt system?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Be de ansatte sjekket i søppelposten

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ja det gjer vi, og det skjer iblant at den ligg der. Men for dei aller fleste er ikkje det tilfelle dessverre.

Aud Irene Vinsnesbakk
CONTRIBUTOR *

av Aud Irene Vinsnesbakk

Vi får feilmelding på de med @online.no-adresser. Har hatt noen med hotmail-adresser som ikke får lønnsslipp/ikke finner den i søppelposten. Fikk de til å legge inn "avsenderadressen" som ligger i Kartotek>Firmaoppsett som kontakt i hotmailen sin og da gikk den igjennom..

Vegard Havrevoll
CONTRIBUTOR *

av Vegard Havrevoll

Dei har sjekka der, men den er ikkje der heller. Veit at det er ein del som stoppar i eit "sentralt" spamfilter hos e-postleverandøren, men eg synast at det er blitt så mykje verre i vår.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎16-06-2020 10:00 ( )

Ja det er kvar månad ein god del som ikkje får dei, ekstra mange var det tidleg i år.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Har også flere som ikke mottar. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"