Mine områder
Hjelp
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Riktig fraværskode

av Eide Marianne

Hei, jeg lurer på om vi må registrere karantenefravær som sykefravær, det vil jo da komme med i sykefraværsstatistikken? 

Lurer også på hvilken fraværskode det vil være riktig å bruke på dem som ikke kommer seg tilbake til Norge etter å ha vært i sitt hjemland i friperioden sin?  Noen som har innspill her?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Mari Barlund
VISMA

av Mari Barlund

Hei @Eide Marianne 😊

 

Det er dessverre ikke kommet noen retningslinjer fra NAV eller myndighetene på hvordan karantenefravær skal registreres og evt. vises på statistikker. Jeg har snakket med vår juridiske avdeling, og de sier at registreringen i utgangspunktet er opp til deg. Du kan f.eks. gjøre følgende:

1. Dersom den ansatte ikke har sykemelding, men benytter egenmeldingsdager i stedet, kan det registreres som en egenmelding. Dette vil da følgelig påvirke sykefraværsstatistikken din. 

2. Dersom den ansatte har sykemelding fra lege, kan du registrere fraværet som en sykemelding. Dette vil også påvirke sykefraværsstatistikken din. 

3. Du kan, i begge tilfellene og i tilfelle den ansatte ikke benytter hverken egenmelding eller sykemelding, opprette en egen fraværskode som kun brukes til slike type fravær, og som kobles mot en fraværstype som ikke påvirker sykefraværsstatisikken din. 

 

Kontakt oss gjerne på support på telefon 09101, eller support.hl@visma.com dersom du har flere spørsmål.

Lykke til, og god påske 🐣

 

Mvh
Mari Barlund

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"