Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Fjorårstall og kobling Årsregnskap

av Anonymous

Jeg er ny med Total og legger opp et selskap hvor jeg sliter med å få fjor-årstallene (2019) til å passe med både næringsoppgaven og årsregnskapet. Forrige RF har satt fjorårets Bank og kortgebyr på 7770 og rapportert det på samme konto i næringsoppgaven. Det er korrekt og passer fint med koblingene i Total på 7770. Men i resultatregnskapet i fjor så ble den klassifisert som en finanskostnad. Når jeg setter opp resultatregnskapet i år i Total så havner 7770 sammen med Annen driftskostnad for både 2019 og 2020. Jeg får da "feil" på sum driftskostnader og finanskostnader for 2019. Hvordan kan jeg overstyre eller jukse til slik at jeg får beløpene korrekt? Jeg tenkte umiddelbart å gjøre som i Maestro eller Cantor å bare opprette en konto som var koblet til driftskostnad i næringsoppgave og finanskostnad i resultatregnskapet, men jeg har ikke funnet ut hvordan jeg gjør det her. Jeg får heller ikke lov til å legge inn en konto fra en annen kontogruppe inn på "mallinjene" inne på Resultatregnskap. Noen som har en løsning? 

3 SVAR 3
Jan G. Thygesen1
CONTRIBUTOR *

av Jan G. Thygesen1

Ja, jeg ser den.
Da må du nesten ha den definert som ene til årsregnskapet og så endre definisjonen når du skal ordne næringsoppgaven.
Det er vel kun i år du trenger å gjøre dette og da kun med tanke på fjorårstall.
Du kan selvfølgelig legge inn en ekstern kommentar som forklarer forholdet i fjorårstallene.
Dette burde gå helt greit i og med at det er sammenligningstall.

Jan G. Thygesen1
CONTRIBUTOR *

av Jan G. Thygesen1

En måte å gjøre det på er å opprette en ny konto, for eksempel 7771.
Denne bruker du bare til fjorårstallet og definerer den slik det var koblet i fjor.
Dermed kan du bruke 7770 i år og den blir da riktig definert og du får det riktig framover.
Fjorårstall er jo kun for sammenligning.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, og takk for svar. Hvis jeg gjør som du sier (lager 7771, kobler den mot feks. "Annen finansinntekt", så får jeg driftsresultatet i resultatregnskapet 2019 stemme osv, men da blir det feil i næringsoppgavens 2019 tall. Får jeg ikke feil når jeg skal levere NO og driftsresultat og sum finanskostnader har endret seg ift. 2019 som ble levert ifjor? Selv om det bare er sammenlikningstall og årsresultatet blir det samme.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"