Mine områder
Hjelp
Atle Jensen
CONTRIBUTOR ***

Forfallsdato på førstesiden på faktura

av Atle Jensen

Hei

La inn dette spørsmålet før det ble byttet til ny utgave av community, så prøver derfor på nytt:

I følge noen av kundene mine som skanner faktura automatisk så leser systemet deres av forfallsdato på førstesiden på fakturaen.

Er det mulig å få forfallsdato inn som en linje ved der fakturadato står nå?

5 SVAR 5

av Stian Alexander Lie
Hei,

Usikker på om jeg skjønte spørsmålet.

Men fakturaer du mottar får du ikke endret design på. Visma dolumentsenter tolker førstesiden og kun førstesiden som standard.

Det er mulig å velge prosessering, tolk, tolk alle sider. For å tolke alt. Potensialet for feil øker stort sett. Det er flere ting som leses og mer kan leses feil.

Er fakturaen generert fra business eller global, Visma.net ERP så ja du kan designe forfallsdato ditt du vil på fakturaen (ihvertfall så lenge du har lisens på det, alle nye har dette)

Men hvis noen har Visma dokumentsenter, og leverandør har ett vismaprodukt. Så er riktig løsning å be om efaktura. Da blir det rett - hver gang.de aller fleste kan sende e-faktura.

Stian
Atle Jensen
CONTRIBUTOR ***

av Atle Jensen

Tja, spørsmålet var vel egentlig ikke så komplisert: når man generer kundefaktura i eaccounting så kommer forfallsdato på sistesiden, men det hadde vært mer praktisk å få det på førstesiden.

av Stian Alexander Lie
Ahh eAccounting har jeg aldri testet. Her tror jeg endringsmulighetene på fakturaene er litt mer begrenset.

Anbefalingen om å sende efaktura derimot til alle som har dokumentsenter eller faktura innboks, basware eller andre dokumenthåndteringsløsninger opprettholdes uansett. E-faktura er den beste måten å motta fakturaer på, og dermed den beste måten å sende de på. Alle Visma systemer støtter å sende e-faktura. Det heter Visma autoinvoice i Visma verden.

Stian
Atle Jensen
CONTRIBUTOR ***

av Atle Jensen

Takk for råd. Benytter allerede Autoinvoice hos de kundene som er registrert. Problemstillingen med forfallsdato ble avdekket da en kunde ikke betalte i tide, og svaret var altså at den automatiske skanningen kun søkte etter forfallsdato på førstesiden. Vet ikke om noen av Visma sine eksperter sett saken, men får vel respons etterhvert.

av Stian Alexander Lie

Hei, 

 

Bruker kunden visma dokumentsenter så kan de velge å tolke alle sider hvis de ønsker å motta papirfakturaer eller faktura på epost ved å gå på prossering, les OCR og tolk, les ocr og tolk alle sider på dokumentet (ctrl +f7 er hurtigtasten)

 

men dette er en workaround. Kunden din bør akseptere å motta e-faktura slik at de får det automatisk inn og sparer tid. Alle med dokumenthåndteringssystem fra Visma kan motta e-faktura om de ønsker. 

 

De kan selvsagt også legge inn riktig betalingsbetingelser på leverandørkortet ditt i sitt system også (ihvertfall om det er Business eller Global) finner den da fakturadato og ikke forfallsdato så tar den fakturadato + betalingsbetingelser. 

 

Men sterk anbefaling er å oppfordre kunden til å krysse av for mottak av e-faktura så er det beste løsning for alle parter. De vil antagelig spare mye tid og penger på å motta e-faktura fremfor å behandle fakturaer manuelt i Visma Dokumentsenter. 

 

Stain

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"