Mine områder
Hjelp
Remi Øvstebø
CHAMPION *

Hvorfor opprettes nye bilagsnummer ved årsskifte?

av Remi Øvstebø

Dersom et bilag konteres over feks 12 måneder og overføres til Visma Global så splittes føringen i to bilag. Dette har vært en bug i årevis nå, noen som har en løsning? 

 

6 SVAR 6
Remi Øvstebø
CHAMPION *

av Remi Øvstebø

Hei Svein 

Takk skal du ha, det ferskeste saksnummeret som gjelder 2015/2016 er 138123.

Problemet glemmes fort når vi kommer ut i februar/mars og ikke lenger gjør like mange periodiseringer over årsskifte, men like sikkert som juleferien har det fremdeles ønskt oss God Jul med et smell hvert år 🙂   

 

 

 

av Svein Holanger

Hei. Ikke bra at du har rapportert det i tre år uten å få svar. Kan du be din Visma-forhandler om å sende meg nummeret på support-saken her. Da har jeg muligheten til å se hva som er gjort rundt denne saken og evt prioritert opp en løsning for dette.

Remi Øvstebø
CHAMPION *

av Remi Øvstebø

Helt utrolig at Visma ikke gjør noe med dette, vi har rapportert det inn i tre år, feilen er kjempelett å reprodusere i vårt system og skaper stor forvirring dersom vi ikke manuelt endrer bilagsnummer ved bokføring. Øvrige leverandører av internsystemer fikser store feil nærmest umiddelbart og gir oss til og med midlertidige patcher frem mot neste stor-patch. 

 

Føyer til litt rundt problemet: 

Dersom en periodserer 5 dokumenter og skal bokføre alt samtidig så vil alle transaksjoner som bokføres i 2016 få samme bilagsnummer på tross av at de er på forskjellige dokumentID. Den del av fakturaene som bokføres i 2015 får riktig bilagsnummer og blandes ikke med øvrige dokumenter. 

Remi Øvstebø
CHAMPION *

av Remi Øvstebø

Legger ved bilder fra VDC og Global på en test jeg gjorde. 

Remi Øvstebø
CHAMPION *

av Remi Øvstebø

Hei Ørjan

Vi har ikke nulling av bilagsseriene våre hvert år, vi har hatt en løpende serier siden før 2008. Nærmer oss 90 000 bilag på inngående faktura. 

Jeg overførte akkurat et bilag, Linje 1 og 2 posteres på 2015 og får bilagsnummer 387154 ved innlesing. Linje 3 posteres på 2016 og får bilagsnummer 387155. Jeg må manuelt endre bilagsnummer til 387154 på linjen før oppdatering av bunten i Global. 

Men det kan jo være noe med posteringstype eller lignende som du er inne på.. Jeg har sett over oppsett av Posteringstypen, tilknyttet bilagsart og bilagsgruppe uten å finne noen innstillinger som åpenbart påvirker akkruat dette.

 

 

 

 

 

Ørjan Myhr
PARTNER

av Ørjan Myhr

Dere har nok satt på bilagsnummerserie pr år på billagsnummerserien som er knyttet til bilagsarten som igjen er knyttet til posteringstypen som dere benytter i dokumentsenter? Ved innføring av dokumensenter og elektroniske bilag på alt i regnskapet har egentlig behovet for billagsnummerering forsvunnet. Dermed kan en godt bare kjøre en løpende serie som ikke nullstilles hvert år. Du finner bilagsartregisteret i grunndata, vedlikehold registre. Lykke til

Mvh Ørjan Myhr, Proplan AS Stavanger
Mobil 98260908
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"