Mine områder
Hjelp
Simen Veum
VISMA

Fakturakopi i Visma Global

av Simen Veum

Ofte trenger man en kopi av en faktura etter forespørsel fra kunde.

Gå inn på forespørsel / fakturakopi / søk opp ved F12 og finn aktuell faktura.

Nå ser du hvordan den så ut og kan velge skriv ut / eller send e - post

7 SVAR 7
Ørjan Myhr
PARTNER

av Ørjan Myhr

To tips:

1. Kom i gang med elektronisk fakturering av kundene dine. Da kommer fakturaen alltid frem og du kan få status på om kunden har mottatt eller ikke. Dette gjelder både fakturering av private og bedrifter. At kunden ber om å få sendt fakturaen er i utgangspunktet et dårlig tegn. Enten er fakturaen komt bort i postforsendelse (sjelden), den er komt bort i intern håndtering/godkjenning hos kunden eller kunden kjøper seg tid i forhold til betaling av det utestående. Elektronisk fakturering gjør at du som leverandør får pengene dine raskere og slipper å bruke tid på denne type oppfølgning. Løsningen for elektronisk fakturering ligger klart i Visma Global og fremgangsmåte for å komme i gang ligger beskrevet her på communiy. 

2. På blanketten ligger det et element som heter blankettoverskrift. Det er denne som styrer om det kommer ut faktura, kreditnota eller fakturakopi alt etter hva det er for noe. I designstudio kan dere fjerne denne og heller legge inn et tekst felt som heter faktura. Da må dere også ha en egen blankett som er kreditnota og styre dette i blankettprofilen til kundene. I tillegg må en huske å legge inn tekst for flere språk hvis det er aktuelt på samme blanket (men utenlandske styres ofte til egne blanketter). 

Mvh Ørjan Myhr, Proplan AS Stavanger
Mobil 98260908
Elin Brodwall
CONTRIBUTOR *

av Elin Brodwall

Jeg har forsøkt brukertipset "Fast utsendelse av faktura på e post til kunder i VismaGlobal" som beskrevet av Simen Veum. Fakturaen som ble produsert vises ikke i view'et Kontoforespørsel - Kunde. Den vises i view'et Vedlikehold registre - Kunde - Fakturaarkiv.

Hvorfor vises den ikke i begge view'ene?

Simen Veum
VISMA

av Simen Veum

Vi tar med oss synspunktene, men vil gjerne at dere tar en titt på det nye brukertipset:

Fast utsendelse av faktura på e post til kunder i Visma Global

Når man opprinnelig har sendt en faktura på e post etter fast oppsett, får man da muligheten til å sende reprint av faktura på e post via satsvise rutiner.

mvh

simen

Elisabeth Flatøy
CONTRIBUTOR *

av Elisabeth Flatøy

Dersom du har installert en PDF-skriver, kan du velge "faktura reprint" og så skrive ut til PDF-skriver. Litt tungvint fortsatt, da fila må lagres først og deretter legges ved epost. Men ihvertfall litt enklere enn å skrive på papir og deretter scanne.

vh Elisabeth

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ja, dette er veldig tungvint. Ordet kopi burde ikke vært med, men jeg vet at support har hjulpet meg med å skrive ut en kopi uten "kopi", men nå husker jeg ikke hvor man gjorde det.....

Mvh Bente

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dette har vi nettopp diskutert her hos oss - fryktelig tungvint og printe ut og scanne og sende til kunden. Finnes det ikke en bedre løsning??

Mvh Hilde

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dette er vel og bra men ganske så ubrukelig. For kundene vil ikke ha med ordet kopi. Kan dere legge inn et valg sånn at en kan velge at utskriften bare skal ha ordet faktura (ikke fakturakopi). Som det er nå er denne muligheten for å sende ny faktura på e-post helt ubrukelig - kundene ønsker en ny faktura når de har mistet den de har - ikke en kopi. Idag må jeg først skrive ut en faktura reprint, gå og få den skannet, så sende den til kunden - tungvint.

Mvh Henny

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"