Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

føring av bilag som ikke går i null

av Anonymous

Jeg har en differanse i saldobalansen som revisor har valgt å sette på en egen konto i årsoppgjørsprogrammet sitt. Jeg ønsker å sette diffen på samme konto som revisor, men finner ikke ut av hvordan jeg kan føre et bilag med føring på kun en konto og et bilag med differanse. noen som vet hvordan jeg gjør det?

2 SVAR 2

av Geir Rune Teigen

Hei

Selv om revisor vil føre postering som ikke balanserer, så er det ikke en god idé. Det er bedre å finne grunnen til differansen.
Når det er sagt, så er det likevel en måte å føre bilag som ikke balanseres i rapporter, men du må føre det mot konti som ikke tas med. En mulighet er å benytte seg av konti som Visma Global automatisk unnlater å ta med i rapporter, slik som grunnlag for investeringsavgift. I standard Visma Global er det satt til 2730. Dette kan du ikke lenger sjekke på Avgiftsklassene, siden feltene som angir disse konti er fjernet.
Du kan kontrollere det i databasen, i tabellen Tax, feltene InvestementTaxAccount7Per og InvestementTaxAccount0Per. Hos meg er de angitt til konto 2730.
Hvis du i bilagsregistrering fører mot 2730 (f.eks. D1790 K2730), så vil bare 1790 vises i råbalanse og balanserapporter.
Jeg vil igjen fraråde å gjøre det på denne måten. Det er bedre å finne differansen og korrigere den.

Veldig ofte skyldes slike differanser feil ved disponering av årsoverskuddet. Kjør råbalansen noen år tilbake til du finner hvilket år den oppstod. Sjekk da årsdisponeringene opp mot det faktiske resultatet. 

 

Mvh

 

Kjetil

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"